Willekeurige bemoediging
  • Doordrenkt van tranen…
    Het is bemoedigend om te weten dat als we God toelaten in het diepst van ons verdriet dat Hij precies …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Ministudie: (5)

(n.a.v. I Samuël 15:1-34)

God is consequent, Hij is onveranderlijk, Zijn absolute consequentie kostte Hem en de Here Jezus de hoogste prijs. God had gezegd dat het loon van de zonde, de dood is. En omdat Hij niet op Zijn woord terug kan komen, heeft de Here Jezus voor ons betaald. Maar als je daarover gaat nadenken, dat Hij Zijn zoon, die geen enkele zonde ooit begaan had, de meest vreselijke dood liet sterven, dan past het ons toch alleen maar om daar met de grootst mogelijke eerbied, het grootst mogelijke respect en de grootst mogelijke dankbaarheid mee om te gaan en op te reageren hè?

Ik heb de afgelopen dagen met verschillende mensen over dit Bijbelgedeelte gesproken en bij sommigen komt het goed aan en is men bereid om er in ieder geval met een open hart over te bidden en na te denken ( wat natuurlijk heel goed is omdat we alles moeten toetsen.) Maar er zijn inderdaad ook mensen die onmiddellijk in het verweer gaan en bijvoorbeeld zeggen dat de tv toch ook goede dingen uitzendt en dat veel mensen erdoor gezegend worden. Want gek genoeg is dát ene kleine voorbeeldje nou juist hetgeen dat er blijkbaar onmiddellijk uitspringt en dan blijkt het een regelrechte steen des aanstoots te worden. Je voelt gewoon de innerlijke weerstand. Maar dan wil ik toch nogmaals benadrukken dat ik het hier niet over mijn eigen regels en richtlijnen heb. ik heb het over het woord van God, over Gods regels. En het gaat niet zozeer om de tv an sich, want misschien heb je wel family 7 en is dat het enige dat op staat bijv. dus dat hَóéft niet per definitie verkeerd te zijn, maar het gaat hier om de dingen in ons leven die ons tot zonde verleiden of die zonde in ons leven binnenbrengen, en dat kan zoveel zijn, ik denk zelfs meer dan dat we ons bewust zijn. Ik heb jullie (de lezers) deze afgelopen dagen getuige laten zijn van een innerlijk proces, een conflict zo je wilt, een strijd in mijn binnenste. Toch is het wel zo dat ik de strijd aanga, dat ik deze woorden diep tot me door wil laten dringen en dat ik er iets mee wil doen. Ik heb gezien hoe God zich voelt, hoe Hij denkt, hoe belangrijk het is om Hem gehoorzaam te zijn en ik wil daarmee aan de slag, ik wil er graag door groeien. Ik moet denken aan een lied uit Opwekking waarvan de eerste regels als volgt luiden: Jezus ik houd van U, meer dan de sterren aan de hemel, meer dan het water van de zee, meer dan ik U zeggen kan…  Ik wil niet alleen zéggen (of zingen) dat ik van Hem houd, ik wil het ook laten zien en dat is mijn verlangen, vooral na het lezen en doorvorsen van dit Bijbelgedeelte van de afgelopen dagen.

Openbaring 22:10-14: En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden van de profetie van dit boek niet, want de tijd is nabij. 11 Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler; wie rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd. Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is. Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.

Conclusie: Het zal heel behulpzaam en leerzaam zijn wanneer wij gedurende de dag, (elke dag) onszelf bij alles wat we doen of zeggen, afvragen of het naar de Here God toe overkomt als een uiting van onze liefde naar Hem. Laten we eens heel bewust gaan kijken waar wij zo’n hele dag mee bezig zijn. Er kunnen inmiddels allerlei ingesleten gewoonten/zonden in ons leven zijn waar we ons niet eens van bewust zijn (of misschien ook wel). Maar laten we daarbij één ding onthouden, “niet helemaal goed” bestaat niet, wanneer we die kanttekening al maken dan kunnen we ervan uitgaan dat het “helemaal niet goed” is!

We hebben een stukje van Gods hart gezien in de geschiedenis van Saul en het is aan ons om daar zorgvuldig mee om te gaan. Het is mijn verlangen dat ik de liefde die ik voel voor de Here God aan Hem laat zien door mijn daden, door gehoorzaamheid aan Zijn woord, en door mijn hart en mijn leven zuiver te bewaren.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail