Willekeurige bemoediging
  • Mogelijk-heden.
    Ik kwam deze tegen van een paar jaar terug en vond hem mooi om hem nog een keertje hier te …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Ministudie: (4)

(n.a.v. I Samuël 15:1-34)

Gisteren hebben we gelezen hoe Saul ongehoorzaam geweest was aan de opdracht die de Here God hem gegeven had, door koning Agag van Amalek in leven te laten. Uiteindelijk heeft Samuël zelf deze koning gedood om alsnog de opdracht van God te volbrengen. Saul krijgt na de woorden van Samuël toch berouw over wat hij gedaan had en dan staat er in vers 24-29: Toen zei Saul tegen Samuel: ‘Ik heb gezondigd! Ik ben voorbijgegaan aan wat de HEER gezegd heeft, aan wat u gezegd hebt. Ik was bang voor de soldaten en daarom deed ik wat zij wilden. Alstublieft, vergeef me en laat me niet alleen; ik wil neerknielen voor de HEER.’  ‘Nee,’ antwoordde Samuel. ‘U hebt de opdracht van de HEER verworpen, daarom verwerpt de HEER u als koning van Israël.’ Toen Samuel zich omdraaide om weg te gaan, greep Saul de slip van zijn mantel beet, maar die scheurde af. En Samuel zei: ‘Hierbij scheurt de HEER het koningschap over Israël van u los en geeft hij het aan iemand anders, iemand die waardiger is dan u. En u weet dat de Glorie van Israël nooit zijn woord breekt en nimmer van zijn besluiten terugkomt. Hij is immers geen mens, dat hij van zijn besluiten terug zou komen.’

Saul moest de consequentie van zijn ongehoorzaamheid zelf dragen, het hielp hem niet dat hij uiteindelijk toch voor de Here God is neergeknield want zoals Samuël zei, God komt niet op Zijn besluiten terug. Zodoende werd het koningschap van hem afgenomen. Saul was de leider van het volk en hij moest het volk leren om gehoorzaam aan God te zijn door als leider het juiste voorbeeld te geven, maar hij verkoos het niet te zijn waardoor hij zichzelf diskwalificeerde als koning van Israël.

Als we dat bekijken in het licht van onze tijd, dan is het zo dat we aan de ene kant zo blij zijn dat God altijd dezelfde is en blijft, maar aan de andere kant zouden we graag willen dat Hij soms eens een oogje toeknijpt en wat door de vingers ziet. Maar dat gaat uiteraard niet samen. God is een God van trouw, trouw aan Zijn woord, trouw aan Zijn beloften, trouw aan Zijn kinderen, en dat is geweldig om dat te weten en juist daarom ook Hem te kunnen vértrouwen in alle dingen. Hoe geloofwaardig zou God, of de Bijbel, nog zijn wanneer Hij met verschillende maten zou meten? Nee, God heeft duidelijke regels gegeven en het is aan ons om ons daaraan te houden. En doen wij dat niet, dan moeten wij zelf daar de consequenties van dragen, maar jammer genoeg is het vaak zo dat dan de Here God kwaad aangekeken wordt en de schuld krijgt. Let wel, als wij onze zonden belijden dan mogen we weten dat de Here God ons vergeving schenkt, maar dat houdt niet in dat Hij automatisch de consequenties van onze daden wegneemt. Soms wel, maar meestal niet. Ook wordt er weleens gedacht dat de consequenties van onze fouten, een straf van God zijn, maar ook dat is niet waar. Als ik bijvoorbeeld tegen mijn kinderen gezegd had, toen ze nog kleiner waren, dat ze niet op het ijs mochten omdat het nog niet lang genoeg gevroren had, en de kinderen zouden ongehoorzaam zijn en er tَoch op gaan om er vervolgens doorheen te zakken, dan zou dat geen straf van mij zijn als ze ijskoud en doornat thuis zouden komen, dan zou het gewoon de consequentie zijn van hun eigen ongehoorzaamheid.

Vraag: Oorzaak en gevolg zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden, als er in ons leven dingen gebeuren of gaande zijn die voor ons beslist onprettig zijn, zijn wij dan in staat om de oorzaak van de ellende te vinden? En zo ja, ligt die bij onszelf of bij een ander?

Lucas 6:36-38: Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en gij zult niet veroordeeld worden; laat los en gij zult losgelaten worden.  Geeft en u zal gegeven worden: een goede, gedrukte, geschudde, overlopende maat zal men in uw schoot geven. Want met de maat, waarmede gij meet, zal u wedergemeten worden. Dit zijn een paar regels waar direct een consequentie bij genoemd wordt. Als we dit doen dan zullen de goede consequenties ook ons deel zijn, we kunnen het echter ook omdraaien, en dan zijn de consequenties automatisch negatief. Aan ons de keuze. De Here Jezus zegt het ook al als Hij ons het Onze Vader leert, dan zegt Hij op een gegeven moment in Matth. 6:12: en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. Ook hier weer hetzelfde principe, doe met ons zoals wij het met anderen doen…

Morgen het laatste deel van deze ministudie.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail