Willekeurige bemoediging
  • Wel of geen relatie?
    Dikwijls geniet ik zomaar van de stilte om mij heen, dan kan ik zo heerlijk in alle rust mijn gedachten …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Leugen(tjes)

waarheid[1]

Een leugentje om bestwil, wie heeft dat nog nooit gesproken? Ik denk iedereen wel een keertje. Je weet wel, zo’n klein leugentje waar je jezelf mee kunt helpen, of soms ook wel om een ander mee te helpen. Je ziet er eigenlijk geen kwaad in want je beschadigt er niemand mee…(voor jouw gevoel.)

Soms zelfs kun je het zo draaien dat je al liegende tóch de waarheid spreekt. Op mijn werk vroeger, was er iemand die graag een andere bril wilde, maar volgens haar ziekenfondsverzekering was ze er nog niet aan toe. Nou, al snel had men met elkaar een oplossing gevonden. De eigenaresse van de bril stopte hem in haar tas en liet die tas vervolgens rondslingeren op de grond. Al snel was er een collega die “per ongeluk” op de tas trapte waardoor de bril kapot ging. Nou, de rest laat zich raden, de verzekering werd ingeschakeld en de bril werd vergoed. “Ach, ik betaal al jaren mijn premie en heb nog nooit iets geclaimd, dus dit kunnen ze best betalen”. Ze had ook de pure waarheid gesproken, maar toch was dit een waarheid, ontstaan vanuit een leugen!! Soms is het mensenhart zó listig!

De bijbel zegt dat de satan “de vader der leugen” is.(Joh.8:44.)

Joh.8:31-32 : Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Als gij in Mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij en gij zult de waarheid verstaan en de waarheid zal u vrijmaken. Dit gegeven geldt niet alleen voor de Joden van destijds, maar óók voor ons vandaag.

Wij (de kinderen Gods) zijn langzamerhand meer en meer in de leugens van satan gaan geloven. We kijken ernaar en dénken dat het de waarheid is. En in onze beleving ís het ook de waarheid, maar de oorsprong van deze “waarheid” is een grote leugen. En dit bovenstaande bijbelvers zegt, dat de waarheid ons vrij zal maken wanneer wij de waarheid “verstaan”. Dit woord “verstaan” heeft een tweeledige betekenis, enerzijds betekent het : het goed kunnen hóren, en anderzijds betekent het : het gesprokene begrijpen.

In de Spreuken 28:5b staat: wie de Here zoeken verstaan alles. De Here zóéken … er moeite voor doen, er tijd voor nemen, Gods woord doorzoeken, met een geopend hart en met geopende oren. In Gods woord vinden we Zijn waarheid, die élke leugen ontmaskert. Een paar kleine voorbeelden:

Leugen——>Gods waarheid!

Ik ben ziek——>Door Zijn (Jezus) striemen is ons gene zing geworden. (Jesaja 53:5b.)

Dit komt nooit meer goed, ik zie geen oplossing, geen uitweg——>Bij God zijn álle dingen mogelijk (Matth. 19:26b.)

God is ver weg, Hij hoort mij niet——>Roep Mij aan ten dage der benauwd-heid, Ik zal u redden (en dus óók horen) en gij zult Mij eren. (Psalm 50:15.)

Ik kom zoveel tekort, geld, eten, maar ook geestelijke zaken zoals wijsheid, kracht, enz.——>De Here is mijn Herder, mij ontbreekt niets! (Psalm 23:1.)

Dit zijn slechts een paar waarheden, laten we ophouden om de leugens van satan te geloven, laten we de waarheden van God “zoeken, horen én begrijpen“, dus “verstaan”  En wanneer we dát door hebben, dán zal die waarheid ons vrij maken!

images_18[1]De vader van de leugen?
dat is mijn vader niet,
mijn Vader spreekt de waarheid
en al ziet mijn oog ’t nog niet,
dan tóch neem ‘k in vertrouwen
Zijn woord van waarheid aan.
Die waarheid maakt mij vrij
zodra ik ’t heb “verstaan”.

 

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 5 = 8