Willekeurige bemoediging
  • 20 december 2005
    Er is mij gevraagd om op een kerstfeest ergens, een gedicht voor te dragen, ik heb daar uiteraard ja op …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Wanneer……….?

Volgens een predikant in Amerika zou het vandaag de oordeelsdag zijn. Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat juist de mensen die Gods woord zouden moeten kennen, dit soort berichten in omloop brengen. De bijbel leert ons duidelijk dat van die dag niemand weet, zelfs de Zoon niet. Waarom moet je dan gaan proberen om via allerlei theorieën en berekeningen er toch achter te komen wanneer de Here Jezus terug komt? Ik snap er niks van want je weet bij voorbaat dat het toch niet klopt en waarom moet je zoeken naar dingen die God duidelijk verborgen wil houden voor iedereen? Mijns inziens is God daar erg duidelijk over. Ik begrijp ook al die mensen niet die dan weer klakkeloos achter zoiets aanrennen.

Toch kunnen we aan alle tekenen, de dingen die gebeuren in de wereld, wel zien dat het nooit lang meer kan duren voordat het écht zover is dat de Here Jezus terugkomt. En wat mij dan bezighoudt is de vraag of ik er dan klaar voor zal zijn. Dat is een vraag die ons elke dag bezig zou moeten houden omdat het zo’n belangrijke vraag is. Zijn wij klaar wanneer de Here Jezus komt? Ik ben zelf 4 keer zwanger geweest en dan weet je ongeveer wel wanneer je kindje geboren moet worden maar helemaal precies weet je het nooit. De oudste kwam 3 weken te vroeg, de 2e precies op de uitgerekende dag, de 3e 16 dagen te laat en de jongste zelfs 21 dagen te laat. Maar iedere keer was het zo dat ik al weken vantevoren iedere dag alle was wegwaste, dat er geen vaat bleef staan ’s avonds, dat er gestofzuigd was en gestoft, dat uiteraard het kamertje allang in gereedheid was gebracht, dat de eerste kleertjes klaarlagen, dat er genoeg beschuit en (roze en blauwe) muisjes waren, het kaartje was al besteld en er werd niets aan het toeval overgelaten. Ik was alert op ieder pijntje en hield scherp in de gaten óf de bevalling al begon, daar leefden we helemaal naartoe.

Nu zijn wij in verwachting van de wederkomst van de Here Jezus en ook nu mogen wij zorgen dat alle zaken op orde zijn. We mogen zorgen dat alles schoon is, dat ons hart schoon is, dat alle onenigheid die we misschien nog met anderen hebben, ook opgeruimd wordt, dat onze schuld beleden wordt en dat er genoeg geestelijk voedsel in ons hart is opgeslagen. Één van de dingen die bij een thuisbevalling noodzakelijk was en die speciaal vermeld stond in de informatie was dat we een 100 watt lamp in de slaapkamer moesten hebben. In Matth.25 vertelt de Here Jezus een gelijkenis over de wijze en de dwaze maagden en ook daar is het licht belangrijk. Ze waren in slaap gevallen en hun lampen waren uitgegaan, maar de helft van hen had reserveolie en kon de lamp opnieuw ontsteken, de andere helft had niets en was te laat, de bruidegom was al in aantocht en zij mochten uiteindelijk niet naarbinnen in de bruiloftszaal. Aan het einde van deze gelijkenis roept Jezus ons op om te waken, omdat we noch de dag, noch het uur weten waarop Hij terugkomt. Veel mensen leven bij de dag, ach er is nog tijd genoeg, het loopt zo’n vaart niet. Ook nu, met dit bericht van die predikant zijn er velen die erom lachen of er grappen over maken, maar ik denk dat we serieus moeten zijn en dat we wel degelijk bezig moeten zijn om alles in gereedheid te brengen voor de komst van de Bruidegom.

Psalm 119:105.

 Psalm 119:105 zegt: Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. Een lamp is bedoeld om in het donker te kunnen zien, ook vooruit te kunnen zien. We leven in een wereld die steeds donkerder wordt en we hebben dat licht, Gods woord, absoluut nodig om vooruit te kijken, om te zien in welke tijd we leven en dat het niet lang meer duurt voordat de Here Jezus wél terugkomt. We willen wijs zijn en niet dwaas en dan zegt deze zelfde Psalm in vers 130: Het openen van uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen inzicht.

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail
  • Henny:

    Lieve Ingrid
    Er zullen altijd mensen blijven die het beter menen te weten dan wat de Bijbel er van zegt , en die is duidelijk ; Van die dag weet niemand zelfs de Zoon niet, alleen de Vader.
    En wat die tekenen betreft, in de brieven van Paulus meenden de mensen al dat die dag spoedig zou komen, maar nu leven we 2000 jaar later en we wachten nog.
    Maar bij de Heer is duizend jaar als 1 dag en 1 dag als duizend jaar.
    Wij kunnen daar geen berekening over maken en dat is maar goed ook .
    Nog een vraagje , vroeger stond er altijd , 6 uur ’s morgens, ben je daar nu van af gestapt?

    Groetjes Henny

  • Ingrid:

    Hoi Henny,
    Het is zeker maar goed dat wij geen berekeningen kunnen maken, maar je zou wel graag willen dat er nog veel mensen “wakker” worden nu er nog tijd is hè?

    Ja, vroeger schreef ik mijn stukjes altijd om 6 uur ’s morgens maar tegenwoordig, nu de kinderen het huis uit zijn en ik wat meer de tijd aan mezelf heb, doe ik het wanneer ik iets in mijn gedachten krijg en soms is dat ’s morgens maar ook vaak ’s avonds :-)

    Liefs,
    Ingrid.


1 + = 10