Willekeurige bemoediging
  • 19 maart 2005
    Maak u dus geen zorgen over wat u zult eten of aantrekken. Met dat soort dingen vullen de ongelovigen hun …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Uw geloof heeft u behouden.

wat_geloof_jij[1]

Gisteren heb ik over de bloedvloeiende vrouw geschreven en vandaag wil ik daar nog even op door gaan. Als de Here Jezus heeft gevraagd wie Hem heeft aangeraakt en zij naar voren komt om het Hem te zeggen, dan zegt Hij in Marcus 6:34: Dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede en wees genezen van uw kwaal...in dit ene zinnetje ligt de hele basis voor haar redding en genezing en deze basis is ook voor ons nog steeds belangrijk en van toepassing in ons geestelijk leven.

Ik wil je even meenemen naar een tekst die staat in Romeinen 10:10: want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Nou heb ik altijd geleerd dat met het woord behoudenis, onze redding bedoeld wordt. Maar voor het woord “behoudenis” staat in het grieks sotheria (van het werkwoord sozo) wat eigenlijk veel breder is dan alleen behoud, maar ook omvat de genezing van geest, ziel en lichaam, de bevrijding, de verlossing van zonde, enz. Kortom, het complete pakket wat Hij voor ons gedaan heeft!

Deze vrouw had gehoord wat anderen over de Here Jezus vertelden, en dit was diep in haar doorgedrongen, waardoor er geloof in haar hart gekomen was. En dan staat er dat ze zei, er staat niet dat ze dacht, ze zei, áls ik maar Zijn kleed kan aanraken, dán zal ik behouden zijn. Zij beleed hardop haar geloof in Jezus, en ze ging naar Hem toe om te halen wat ze nodig had. En ze ontving het onmiddellijk! Overigens een groter wonder dan je zou denken, want de Here Jezus was nog niet gestorven voor de zonden, maar evengoed hád Hij al de macht om mensen te genezen, te bevrijden en vrij te spreken van de zonden. Ja, zelfs om ze uit de doden op te wekken. Want Hij was (op dat moment nog) de enige zondeloze Mens die op de aarde rondliep, en daarom in staat om deze wonderen te verrichten.

Ik vind dit zo’n mooi voorbeeld voor ons, ten eerste was deze vrouw zich zeer bewust van haar onreinheid, en is het voor ons ook heel belangrijk om ons bewust te zijn van de onreinheid die óók ons soms kan aankleven, en wij leven in de tijd ná de dood en opstanding van de Here Jezus waardoor wij te allen tijde de mogelijkheid hebben, dóór het offer van de Here Jezus, onszelf te reinigen. Ten tweede waren de woorden over de Here Jezus diep in haar hart doorgedrongen waardoor haar geloof enorm groeide. Ook wij mogen luisteren naar de woorden van God en zo ons geloof opbouwen, maar het belangrijkste was dat deze vrouw hardop haar geloof uitsprak en op díé manier voor haar behoud zorgde. En behoud dus op die allesomvattende wijze. Wij zouden ons véél meer bewust moeten zijn van de woorden die wij uitspreken, die zowel in negatieve als óók in positieve zin wel degelijk hun uitwerking in ons leven hebben.

En dan komt er nóg iets moois, deze vrouw raakte de Here Jezus aan waardoor er kracht van Hem uitging. Ze zette onmiddellijk haar geloof in werking, ze voegde de daad bij het woord, terwijl ze die woorden van geloof uitsprak, raakte ze Zijn kleed aan. En dat had ook meteen een uitwerking. Ik merk zelf, dat we té vaak en té veel vragen, Heer wilt U dit of dat doen? Heer wilt U mij zus of zo geven?… De Here Jezus heeft een volmaakt offer gebracht, Hij heeft het gedaan, het is klaar!! Dus wij hoeven niet te vragen als Hij het al gegeven hééft! geloof1[1]

Wij mogen een voorbeeld aan deze bloedvloeiende, onreine, verstoten en eenzame vrouw nemen. We mogen hardop ons geloof belijden, meteen de daad bij het woord voegen en óók naar Hem uitreiken in de absolute zekerheid dat we in Hem alles al hébben ontvangen en alleen nog maar onze handen hoeven uit te strekken om het aan te nemen. En dan staat er in Marcus 11:24: Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft dat gij het hebt  ontvangen, en het zal  geschieden. Woorden door de Here Jezus zélf uitgesproken. Nou, als dat geen mooie belofte is? Maar ook best wel moeilijk hè? Wel iets om over na te denken vind ik zelf.

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 7 = 13