Willekeurige bemoediging
  • Daar is over nagedacht.
    Ik las ooit een zinnetje in een tijdschrift, er stond “God heeft over je nagedacht toen Hij je maakte”. Dit …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Machteloos!

machteloos[1]Er gebeuren dagelijks dingen in ons leven die ons onzeker maken, dingen waarbij we ons soms machteloos kunnen voelen en die ons op zijn minst in een mineurstemming brengen, dikwijls ook dingen waarbij ons, voor ons gevoel, onrecht aangedaan wordt. De keuze is dan aan ons, willen we in die stemming blijven hangen? of vluchten we naar de Here God om bij Hem te schuilen? Dat laatste is het beste hoor:-) En als je dan eens éventjes in de put zit dan is dat helemaal niet zo erg, dat gebeurt ons allemaal, maar vergeet niet dat er “Een Helper, groot van kracht” is!

Om even bij mijzelf te blijven, in eerste instantie laat ik me best wel meeslepen in zo’n mineurstemming, maar op het moment dat ik mij daarvan bewust word is dan toch het eerste wat ik doe, alle dingen in Gods handen leggen. Oh, nog steeds kwaad hoor, zo van: Heer Ú weet dat dit totaal onrechtvaardig is en ga zo maar door, maar het leuke is dan dat ik al snel kalm word als ik met de Here God spreek. En wat dan zo heerlijk is, dat is dat je je aan het begin van het gebed een “verliezer” voelt, machteloos en niet in staat om iets aan de situatie te veranderen, en aan het einde van het gebed voel je je weer een “winnaar”: want dan dringt het weer zo diep tot me door dat als God voor mij is, wie zal dan tegen mij zijn?

ALs ik dit zo schrijf dan doet mij dit denken aan een lied dat wij vroeger wel zongen, een lied uit de bundel van Joh. de Heer, nr.584:

Daar is een Helper, groot van kracht
steeds bereid.
Hij hoort als Vriend naar elke klacht,
steeds bereid.
Is ook uw weg soms steil en ruw
roep Hem te hiulp Hij zoekt naar u,
Hij was voorheen, ook is Hij nu,
steeds bereid.
Wat een prachtige liederen staan er toch in die bundel. Jammer genoeg wordt er niet meer zoveel uit gezongen tegenwoordig, het is wat “uit de tijd” maar in onze gemeente hebben wij ieder jaar één of twee keer een Joh de Heer en Glorieklokken avond. Alleen maar zingen en dan uit die twee bundels. Ik moet zeggen dat ik daar altijd weer heel warm van word, dat geeft zo’n vertrouwd gevoel van vroeger. Niet dat de liederen van tegenwoordig niet mooi zijn hoor, daar zitten ook hele mooie tussen, maar dit is toch altijd heel bijzonder.

life-is-good2Iemand die ook van vroeger is, maar zéker nog niet uit de tijd, dat is David. Wat kon die toch ook prachtig zijn relatie met de Here beschrijven en ik vind het fijn om eenieder te bemoedigen met een woord uit één van zijn Psalmen, en mocht je in situaties komen waarbij je je machteloos voelt of gefrustreerd, dan mag je dit woord in je hart bewaren en weten dat het zo is zoals David het hier beschreef!

Psalm 5:12-13: 12 Maar verheugen zullen zich allen die bij U schuilen, altoos zullen zij jubelen, daar Gij hen beschermt, en in U zullen juichen wie Uw naam liefhebben. 13 Want Gij zegent de rechtvaardige, o HERE, Gij omgeeft hem met welbehagen als met een schild.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


8 + = 12