Willekeurige bemoediging
  • Verder dan de horizon…
    Ik heb van mijn oudste dochter ooit eens een doosje gekregen waarin allemaal kaartjes zitten met aan de ene kant …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Licht hart.

De Overloper.

Vanmorgen was ik bij mijn moeder geweest en toen ik langs de Overloper (zoals het hier heet) terug naar huis liep, heb ik weer genoten van de zingende vogeltjes, en de mooie natuur van het park, en als ik dan vanmiddag zo lekker buiten zat en mijn heerlijk begroeide tuin bekijk, dan kan ik zo dankbaar zijn dat ik hier mag wonen, dat het voor mij zo’n heerlijk plekje is. Dan dank ik de Here God hiervoor met heel mijn hart.

Dankbaarheid zorgt voor een blij hart. De goede dingen mogen zien, en weten dat het stuk voor stuk zegeningen zijn die Vader God ons geeft, daar worden je dagen lichter van en je hart ook. Toch is het dikwijls moeilijk om te focussen op die goede en mooie dingen wanneer er in ons leven problemen zijn en er nood of ernstige ziekte is. Onze gedachten cirkelen om die nood, we brengen het in gebed, maar toch blijft het ons bezighouden. Soms is er misschien een momentje dat je het eventjes vergeet, maar het is al snel weer terug. Ken je ook dat gevoel dat je ’s morgens wakker wordt met een naar en onbestendig gevoel? En dan ineens weet je het weer, oh ja, die hele narigheid die er in mijn leven is, het beneemt je eigenlijk het uitzicht op de mooie en goede dingen, de zegeningen.

De afgelopen weken hebben we nogal onbestendig weer gehad, soms een beetje zon maar meer nog de regen, de wind en de wolken. Het leek nog niet heel erg op zomer. Ik heb er persoonlijk niet echt een probleem mee hoewel ik het weer van vandaag wel heerlijk vond hoor, weer eens even gezellig buiten zitten is fijn. Maar misschien ken je dat ook wel, dat je buiten bent, en plotseling is het zonnetje weer verdwenen. Dan is de geijkte uitdrukking: het zonnetje is weer weg. Toch is dat niet zo, het zonnetje is niet weggegaan, er is alleen een wolk(je) voor geschoven die ervoor zorgt dat het zonnetje even schuil gaat. Wanneer die wolk weer verschuift komt ook vanzelf het zonnetje er weer achter vandaan. De Here God is de zon in ons leven maar van tijd tot tijd komt er ook in onze levens een wolk voor de zon. Een wolk in de vorm van narigheid die ons leven op de kop zet en die ervoor zorgt dat wij de “Zon” voor een moment uit het oog verliezen.

Er staat zo’n mooie tekst in I Thess.5:16-18 : Verblijdt u te allen tijde, bidt zonder ophouden, dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u. Dit woord is niet bedoeld als vermaning, geen opgeheven vinger: denk erom dat je altijd blij bent! Hij is ook niet bedoeld als terechtwijzing en niet als dwang, nee, hij is enkel en alleen bedoeld als een stukje liefde van God omdat Hij weet dat wanneer wij dit doen, het óns goed doet en dat het ons licht geeft in een donkere situatie!

Een ander stukje van de Overloper.

Gods woord is niet gemakkelijk, ook dit is niet gemakkelijk, maar wanneer wij Gods woord in ons leven in praktijk brengen, zal het niet zonder vrucht blijven en wijzelf zijn de eersten die de zoete vruchten mogen plukken van het gehoorzamen en navolgen van de wijze dingen die in Gods woord staan opgetekend. Er staat ook niet dat we dankbaar moeten zijn voor de problemen in ons leven, maar wél voor het feit dat de Here overal vanaf weet en er altijd voor ons is. Hij laat ons nooit alleen door de moeiten gaan. Door te danken kunnen wij de wolken wegblazen die ons het zicht op de zonneschijn van de Here God ontnemen.

Dankbaarheid maakt je hart “licht” in meerdere opzichten!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


4 + 3 =