Willekeurige bemoediging
  • Trots op mijn meisje!
    Gisteren ben ik al vroeg op pad gegaan met mijn 3 kleindochters van hier om met de trein naar mijn …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Weet je dat?

Parels, ik vind ze prachtig, ze hebben iets voornaams en ik vind vooral de manier waarop parels tot stand komen fascinerend. Parels groeien in oesters, wanneer er in de oester een vreemd deeltje binnenkomt, hetzij een zandkorreltje of iets anders, dan gaat die oester aan het werk om dit deeltje helemaal rondom in te kapselen in het parelmoer. Ook de binnenkant van de oesterschelp is met dit parelmoer bekleed en het indringertje wordt gelijkvormig gemaakt aan de binnenkant van de oester. Laagje voor laagje wordt het pareltje gevormd en doordat het een natuurlijk proces is kan het ook gebeuren dat niet alle pareltjes die op deze manier groeien, mooi rond zijn, ze kunnen in vorm variëren. Daaraan kun je ook zien dat het échte parels zijn. Eigenlijk zijn oesters goed gesloten (daar komt ook het spreekwoord vandaan: zo gesloten als een oester). Het deeltje dat dan, op welke bijzondere manier dan ook, tóch binnendringt, is een dood, op zichzelf waardeloos, korreltje of kruimeltje. Maar als het eenmaal binnenin die levende oester terechtkomt, wordt het meteen warm onthaald en ingesponnen totdat het uiteindelijk als een prachtig en uniek pareltje tevoorschijn komt.  Doordat het zo zeldzaam is zijn deze parels zeer kostbaar.

Het is eigenlijk zo’n mooie vergelijking met onszelf. Wij zijn kinderen van God geworden en als zodanig mogen we ook bij Hem “binnenkomen”. Wij hoeven niet binnen te dringen, want hoewel de toegang vele eeuwen hermetisch gesloten is geweest heeft de Here Jezus gezorgd dat er nu een open weg is zodat wij bij de Here God mogen komen. Wij waren dood in onze zonde, maar door het offer van de Here Jezus aan te nemen en ons in Zijn dood te laten dopen, met Hem afdalen in het watergraf en opstaan in nieuwheid des levens, zijn wij een nieuw leven begonnen en dan vind ik deze tekst zo mooi, Kol.3:3: Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God. Zoals die parel in het verborgene wordt gemaakt zo mogen ook wij verborgen zijn, het staat hier, met Christus in God en dan begint er een proces in ons leven waardoor wij steeds meer gelijkvormig aan de Here Jezus mogen worden. Een proces waaraan wijzelf ook deel hebben en onze eigen inzet moeten tonen.

 En dan staat er in Gal.3:26-27: Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Eruitzien zoals Jezus, bekleed zijn met Hem. Mooier kan het toch niet? Wij zijn prachtig, uniek, allemaal anders van vorm maar stuk voor stuk zeer kostbaar.

Dan denk ik aan dat liedje van Elly en Rikkert: Weet je dat de Vader je kent, weet je dat je van waarde bent, weet je dat je een parel bent, een parel in Gods hand.

Jij en ik, kostbare parels in Gods hand!

 

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 9 = 16