Willekeurige bemoediging
  • 21 september 2007
    Verontschuldiging……….. Het is zomaar een woord dat we best vaak gebruiken en dan bedoel ik in de zin van een …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

De stilte.

Spreuken 29:25 Vrees voor mensen spant een strik, maar wie op de Here vertrouwt, is onaantastbaar.

We leven in een spannende tijd. In deze wereld zien we de profetieën uit de bijbel realiteit worden. Oorlogen, opstanden, rampen, en het neemt vooralsnog geen einde. Veel mensen worden er bang van. Als je nog jonge kinderen hebt dan kun je bezorgd zijn over hun toekomst. ALs we nu die vreselijke rampen in Japan zien, en we horen dat de straling van die kernreactoren al in Californië is gemeten dan zijn dat angstige dingen. Nog wonen we in een redelijk veilig land maar hoelang zal dat nog zo blijven? We weten het niet en als ik dan bovenstaande tekst uit de Spreuken lees, dan vind ik daar een houvast in, een belofte die de Here God in ZIjn woord heeft laten optekenen. Wie op de Here vertrouwt is onaantastbaar. Dan denk ik aan Daniël, hij werd in een leeuwenkuil geworpen maar de leeuwen mochten hem niets doen en hij kwam ongeschonden weer uit die kuil tevoorschijn. Ook Abraham vertrouwde op God toen hij zijn zoon moest gaan offeren, Hij was bereid om in gehoorzaamheid te doen wat de Here God hem gevraagd had, maar had tegelijk een volledig vertrouwen dat God hem, samen met zijn zoon, zou doen terugkeren  bij de knechten die op hen  wachtten. En ook Abraham werd niet beschaamd in zijn vertrouwen. David dan, hij was op de vlucht voor Saul, maar Saul kon hem niets doen. Ook tijdens zijn woedeaanvallen, waarbij hij dan een speer in de richting van David wierp, bleef deze ongeschonden. En toen hij tegenover Goliath stond was het ook niet Goliath die David versloeg, maar juist andersom. Het zijn mannen die op de Here vertrouwden en de bescherming van Hem aan den lijve mochten ondervinden. Wanneer we dan nu in een tijd vol gevaren en narigheid leven, mogen deze mannen ons tot voorbeeld dienen. Zij vertrouwden op de Here. David zelf zegt in Psalm 27:1- 3. De Here is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De Here is mijns levens veste, voor wie zou ik vervaard zijn? Toen boosdoeners op mij afkwamen om mijn vlees te eten – mijn tegenstanders en mijn vijanden – zijn zij zelf gestruikeld en gevallen. Al legert zich een leger tegen mij, mijn hart vreest niet; al verheft zich een krijg tegen mij, nochtans blijf ik vertrouwen.

Als we de bijbel lezen dan weten we ook dat David niet alleen mooie woorden sprak, maar ook grote daden deed. Hij handelde in vertrouwen op de Here zijn God met als gevolg dat de Here God hem heeft beschermd en bewaard. Soms is het moeilijk om gewoon zomaar te vertrouwen. Je kunt zelf niets bijdragen aan de situatie, je kunt er niets aan helpen of veranderen en om dan zomaar stil af te wachten lijkt de weg van de minste weerstand. Niets is echter minder waar. Het vraagt veel meer kracht om niets te doen, dan om wel iets te doen. Ik hoor dan ook dikwijls dat wij moeten doen wat wij kunnen, en daar waar we niet verder kunnen zal dan de Here wel verdergaan. Voor mij werkt zo’n uitspraak niet, ik ben het er niet mee eens. Oké, natuurlijk moeten wij in ons eigen leven ook zelf handelen en aktie ondernemen in bepaalde zaken. Maar het is niet nodig om altijd maar weer netzolang door te gaan en onze krachten uit te putten tót we uiteindelijk dan met onze rug, of erger nog, met ons hoofd tegen de muur lopen. Dat is geen gedrag voor volwassenen, dat is kindergedrag. Een kind zal telkens weer proberen tot het uiterste te gaan en door schade en schande wijs moeten worden. Volwassenen wéten waar de grenzen liggen.

Vertrouwen is: je geloof in werking stellen door ervoor te kiezen om zelf absoluut niets te doen, maar het probleem, de situatie, bij de Here God te brengen en het daar ook te laten, ongeacht de uitkomst. Wetende dat álles wat God doet goed is! Bijbelkennis, relatie met de Here God, dat zijn de cruciale zaken die nodig zijn om te bouwen aan een vertrouwensband met Hem. Wat zegt David nog meer in die Psalm 27? Eén ding heb ik van de Here gevraagd, dit zoek ik: te verblijven in het huis des Heren al de dagen van mijn leven, om de liefelijkheid des Heren te aanschouwen, en om te onderzoeken in zijn tempel. (vers 4).David was verlangend naar de Here en naar ZIjn woord en dat was de basis van zijn vertrouwen. Hij wilde graag tijd doorbrengen met de Here God, en ook voor ons is dat van cruciaal belang, dat we tijd apart zetten voor Hem, dat we tijd nemen om stil te zijn en te luisteren naar wat Hij ons wil zeggen. Dat we de tijd nemen om te lezen in Zijn woord, het is alles een kwestie van keuzes maken.

Wat mij treft is dat David hier zegt: Eén ding heb ik van de Here gevraagd, en dan spreekt hij het verlangen uit om “al de dagen van zijn leven” te verblijven in het huis des Heren. Wat een geweldig verlangen. Hij vroeg niet, zoals wij dat vaak gewend zijn, om honderd en één zaken, hij vroeg niet om rijkdom of macht, hij vroeg niet om bezittingen of een hoge positie. Hij had niet gevraagd om koning te worden, Gód had hem ervoor uitgekozen. Het was God die hem gezien had in het veld bij zijn schapen en het was God die daar, waar geen ander mens hem ooit zag, had gezien hoe dapper David was en hoe trouw. Eigenschappen die de Here God waardeert.

Aan het einde van Psalm 27 zegt David in vers 13-14: O, als ik niet had geloofd des Heren goedheid te zullen zien in het land der levenden! Wacht op de Here, wees sterk, uw hart zij onversaagd; ja wacht op de Here.

David had éérst zijn tijd in de stilte doorgebracht, daar was hij sterk geworden, daar had hij gewerkt aan zijn relatie met de Here God, en daar had God hem gezien. Is dat ook de plaats waar God ons kan vinden?

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail
  • Ron:

    Hoi lieve zus,

    Wat een prachtig stukje heb je hier geschreven! En hoe wonderlijk, dat was de tweede keer in 5 minuten dat de Heer me wees op psalm 27. Ik had hem nèt gelezen toen ik, gewoontegetrouw, even mijn facebook bekeek en de reactie van Fatima zag op jouw stukje. Bedankt! Wat een geweldige site trouwens! ASDV, hm… even denken: Arno Steenbeek Design en Vormgeving of zoiets? Heel mooi!

    Heel veel liefs,

    Ron

    P.S. Je hebt geen idee hoe ik dit vandaag nodig had :)

    • Ingrid:

      FIjn dat het zo op het goede moment was vandaag. Ik wens jou en El heel veel zegen daar in het verre Brazilië. Dikke knuff van mij. (even mailtje ook gedaan hoor:-)


9 + 7 =