Willekeurige bemoediging
  • Niemand… behalve Ik..
    Een lach op je gezicht, een grap, een stoere blik, maar niemand die je hart kan zien, niemand… behalve Ik.. …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Wie? ik?

Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein, was mij, dan ben ik witter dan sneeuw. Psalm 51:9.

Deze Psalm van David, maakte hij nadat de profeet Nathan hem geconfronteerd had over zijn gedragingen ten opzichte van Batseba en haar man. Zoals de meesten wel weten had David zijn oog laten vallen op de vrouw van een andere man, op Batseba. David nam haar tot zich en behalve dat zorgde hij er ook nog eens voor dat haar man een positie in het leger toegewezen kreeg waarbij van te voren al vaststond dat deze man daar omkomen zou. In eerste instantie ziet David er blijkbaar niet eens kwaad in want als de profeet bij hem komt en een gesprek met hem aangaat voelt David zich niet aangesproken. Pas als Nathan hem heel direct confronteert dringt het tot hem door hóézeer hij daar de plank heeft misgeslagen en pas dan komt er ook berouw over zijn daden. En dan schrijft hij deze Psalm 51. Een interessante Psalm om eens helemaal door te lezen. Je proeft er het berouw uit, en je hoort de smeekbede om vergeving. Nou hoorde ik van de week iemand zeggen dat zelfs de Here God niet in staat is om ongedaan te maken wat er in het verleden gebeurd is, en dat is ook hier het geval. Het is zo dat David, door te handelen zoals hij had gedaan, zichzelf tot een overspelige en moordenaar had gemaakt. Harde feiten waarvan David zich pijnlijk bewust was geworden. Hij wenst dat hij rein gewassen zou kunnen worden, en witter dan sneeuw.
Als het gesneeuwd heeft dan is dat het mooiste als het nog ongerept is. Jammer genoeg is die ongereptheid altijd maar van korte duur, zodra er door de sneeuw heengelopen wordt verandert de mooie sneeuw al snel in een vieze modderige gladde drab waarvoor je uit moet kijken om niet uit te glijden als je er doorheen moet. Zo kun je dit ook vergelijken met wat er in ons leven gebeurt. Als wij het offer van de Here Jezus hebben aangenomen worden wij schoongewassen door Zijn bloed. Hij is aan het kruis gegaan voor onze zonden. Hij heeft ze niet ongedaan gemaakt, nee, Hij heeft ze op Zichzelf genomen, Hij heeft zwaar betaald met Zijn leven, Zijn bloed! En dát bloed heeft ons vrijgekocht en schoongewassen. Echter is het wel zo dat er in die mooie schone ongereptheid al snel tekenen zichtbaar zijn van zonde die wij jammer genoeg nog zo dikwijls doen. Toch is er altijd een weg om onszelf opnieuw te reinigen. Daar waar David verzuchtte: “ontzondig mij en was mij rein” hebben wij de mogelijkheid gekregen om dit zélf te doen. Eenvoudig door onze zonde te belijden en er vergeving voor te vragen. Wat een geschenk, hoe geweldig is dat?
Ja, David  ging gebukt onder zijn zonde, hij had oprecht berouw en God zelf had Nathan naar hem toe gestuurd om David bewust te maken van zijn zonde, dat deed God niet voor niets. Als David zich nooit bewust was geworden van zijn zonde zou hij ook nooit om vergeving hebben gesmeekt en wie weet hoe het dan met David was afgelopen? Inplaats van Nathan hebben wij Gods Heilige Geest gekregen die ons bewust wil maken van de dingen die wij verkeerd doen en ook dat is niet voor niets. Deze Heilige Geest windt er geen doekjes om, Hij confronteert ons heel direct wanneer wij iets doen dat niet goed is, het is alleen aan ons om er ook iets mee te doen. Wanneer wij er niets mee doen zal het zo zijn als met die ongerepte sneeuw, het zal al snel in een glibberige modder veranderen waarop je gemakkelijk uit kunt glijden. Wij hoeven dit gebed van David niet te bidden, zoals gezegd, wij hebben van God de mogelijkheid gekregen om onszelf te reinigen en te heiligen, laten wij ons hart openzetten voor de werking van Gods Geest zodat wij ons bewust worden van wat wij doen.
Weet je, vaak hoor ik mensen spreken over de Heilige Geest. Maar altijd over wat Hij voor grote dingen doet en wat mensen doen door de kracht van de Geest, ook openbaringen en nog veel meer dingen. Dat is heel mooi, en echt wel iets om zeer dankbaar voor te zijn, absoluut, en daar wil ik ook niets op afdingen! Het is alleen wel jammer dat er maar zo heel weinig wordt gesproken over die andere kant, namelijk over de openbaring die Gods Geest wil geven over ons éígen leven. Mag dat de wens van ons hart zijn, dat we opmerkzaam zijn en open voor wat Gods Geest ons te zeggen heeft over onszelf.
I Joh.1:9: Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


7 + = 9