Willekeurige bemoediging
  • Wil jij verandering?
    Leef niet langer als mensen die Gods wil niet kennen, want die zijn verblind en verward. In hun hart is …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

(Wan)orde.

Er staat een tekst in de spreuken die mij opviel en wel in Spreuken 11:29a : Wie zijn huis in wanorde brengt zal wind erven. Dit vers sprak mij aan, onze God is een God van orde, orde op alle fronten. En als hier gesproken wordt over wanorde in huis, dan kun je dat ook betrekken op ons “geestelijk huis” ons hart. Ook in ons hart moet er orde heersen, een ander vers in de spreuken zegt: Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de oorsprongen des levens. Spr. 4:23. Zorgen dat ons hart op orde is, dat wil zeggen dat we opletten wat er in ons hart leeft, dat er geen boosheid of onvergevingsgezindheid, geen bedrog, of wat voor zonde dan ook, ons hart beheerst. Het is zaak om rein van hart te zijn, en ons elke keer ook weer opnieuw te reinigen, want elke dag zijn er wel dingen die in ons hart binnensluipen en daar wanorde brengen. En dus is het zaak om daar telkens opnieuw de bezem door te halen en dat hart te reinigen.

David schrijft in Psalm 103:15-18 : De sterveling-zijn dagen zijn als het gras, als een bloem des velds, zo bloeit hij; wanneer de wind daarover is gegaan, is zij niet meer, en haar plaats kent haar niet meer. Maar de goedertierenheid des Heren is van eeuwigheid tot eeuwigheid over wie Hem vrezen, en Zijn gerechtigheid over kindskinderen, over hen die Zijn verbond onderhouden en aan Zijn bevelen denken om die te doen.

Doen wat God welgevallig is, aan Zijn bevelen denken om die te doen. Dit is een ernstige boodschap die ook vandaag nog actueel is. Er komt steeds meer en meer wanorde binnen in de mensenharten, de duivel probeert álles om dat voor elkaar te krijgen, maar wij mogen en moeten de strijd aangaan tegen deze vijand. Toch is het eerste wat nodig is, herkenning en erkenning en moet de luiheid, de onverschilligheid de geestelijke blindheid, uit ons leven weggedaan worden. Het negeren van Gods regels geeft een enorme onverschilligheid weer, terwijl het naleven ervan juist respect uitdrukt.

En wanneer we echt met respect omgaan met Gods regels, dan mogen we ook getroost worden met een paar eerdere verzen uit deze zelfde Psalm 103, nl. vers 11-13 (Het boek) : Zo groot en machtig als de hemel boven de aarde verheven is, net zo groot en machtig zijn Zijn goedheid en trouw voor wie eerbied en ontzag voor Hem hebben. Hij neemt onze zonden van ons af en doet ze zo ver weg dat wij het niet kunnen peilen. Eigenlijk net zo ver als het oosten van het westen verwijderd is. Zoals een vader met liefde voor zijn kinderen zorgt, zo zorgt de Here voor wie ontzag voor Hem hebben.

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


3 + 9 =