Willekeurige bemoediging
  • “Vermist”.
    Ik zag een uitzending van “Vermist” op de televisie, en daar werd ook een stukje getoond over een broer en een …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Verleiding is: (3)

Waarmee vullen wij ons hart, dat was de vraag gisteren.

Soms heb ik het gevoel dat het allemaal niet meer zo belangrijk gevonden wordt. Er zijn dingen die belangrijker zijn. De echte motivatie om een rein en heilig leven te willen leiden is veelal ver te zoeken. Als je zulke dingen ter sprake brengt is er ook altijd veel tegenstand. Er zijn allerlei excuses waarom mensen zich er niet mee bezig “kunnen” houden en er is zoveel lauwheid. Het is zelfs zo erg dat men niet eens in de gaten heeft hoezeer de tijd dringt. Als we om ons heen kijken en we leggen de gebeurtenissen van vandaag naast de bijbel, dan zien we dat het niet lang meer kan duren voordat de Here Jezus terugkomt, maar ook dat schijnt niet echt door te dringen.

Ik denk dan aan de gemeente te Laodicea. Ook zij waren lauw en het werd hen verweten door  God. Lauwheid ontstaat doordat wij de liefde voor God hebben vermengd met de liefde voor wereldse zaken. Openbaring 3:14-18: Aan Laodicea  En schrijf aan de engel der gemeente te Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods: Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet!  Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen. Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt.

Pittige uitspraken die ook vandaag op hun plaats zijn. Ook vandaag zijn er zovelen die “geestelijk verblind” zijn. Hun blik wordt door de duivel getrokken naar al die zaken waarnaar hun hart uitgaat en men wordt er (zoals we gisteren gelezen hebben) naartoe gezógen. Toch wordt het absoluut niet als vervelend ervaren, het is juist heel plezierig omdát het hart er vol van is, en omdát het zo plezierig is ontbreekt elke vorm van motivatie om er iets aan te veranderen en die motivatie ontbreekt omdat de mens meer van zichzelf houdt dan van de Here God. Dát is de kern van het probleem. In de brief aan de gemeente te Efeze zegt God dit: Openb.2:4: Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt.

Die liefde, wat is die toch belangrijk. Wanneer ons hart gevuld is met de liefde voor God, dan is er geen plaats voor andere dingen, dan is er reinheid en heiligheid in ons hart, dan is er geen zuiging en verlokking meer naar al die dingen waar we zo gemakkelijk toe verleid worden. Wanneer ons hart gevuld is met de liefde voor God dan zal het ons verlangen zijn om Hem welgevallig te leven, Zijn woord te kennen en Zijn geboden te bewaren. Dan zullen we, net als de Here Jezus, in staat zijn om de verleidingen te weerstaan.

Waar willen wij ons hart mee vullen en waar willen wij onze blik op richten? Het is geheel aan ons om hiermee te doen zoals wij wensen, maar wat mij persoonlijk betreft, ik wil het graag zo zoals God het zich wenst. Een rein en heilig leven leiden, elke dag de strijd aangaan, me meer en meer bewust worden van de valkuilen en steeds sterker worden. Deze regels uit lied 623 van Opwekking zijn me uit het hart gegrepen en ik hoop dat dat voor velen zo mag zijn. Moge de Here je zegenen!

Ik houd van U!

Heer wij roepen tot U
Kom opnieuw met Uw vuur
Wij verlangen naar echtheid
Bewerk het diep in ons hart

Heer wees welkom met Uw geest
En doorwaai nu heel het huis
Kom het maken tot een tempel waar U woont
Laat Uw leven in ons zijn
Maak ons heilig, puur en rein
Laat het levend water stromen door ons heen

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


8 + 8 =