Willekeurige bemoediging
  • Welkom in 2015.
    Het is al nacht als ik hier aan mijn computer ga zitten. Mijn blik valt op de agenda die altijd …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Tegenslag…?

Romans08-28_300[1]
Pasgeleden had ik een gesprek met iemand waarbij het ging over de tegenslagen die we soms in ons leven kunnen meemaken. Ik refereerde aan iets waar ik een paar jaar geleden eens over geschreven had en heb het bewuste blogje nog eens opgezocht. Soms is het fijn om de dingen nog eens een keertje te horen en in ons hart mee te nemen :-)
 “Zegenslagen” Hé, is dat wat nieuws? Of is het een vergissing misschien? De eerste letter verkeerd geschreven? Nee hoor, niets van dat al, het is een woord dat ik best vaak gebruik. Ik zal het uitleggen.

De afgelopen dagen was ik zo over van alles en nog wat aan het nadenken en toen kwam dit woord me weer in gedachten dat ik ooit zelf bedacht heb, het is nooit het woord van het jaar voor de dikke van Dalen geworden maar voor mij is het een woord met een hele rijke en troostvolle inhoud. Een woord dat voor mij heel veel waarde heeft.

In mijn leven ben ik al heel vaak problemen en moeiten tegengekomen, al dikwijls gingen er dingen mis, op allerlei terrein, op allerlei manieren. Er waren problemen, er was pijn en verdriet, soms stond ik met mijn rug tegen de muur en kon menselijkerwijs geen kant meer op. Dit zijn gebeurtenissen die we allemaal meemaken en die we dan “tegenslagen” noemen. Een heel gewoon woord dat door iedereen gebruikt wordt, ook door mij. Je kunt grote en kleine tegenslagen hebben in je leven, maar altijd zijn dat negatieve dingen. Tegenslagen zijn niet positief, ze brengen altijd zorg of verdriet met zich mee en we worden er niet bepaald blij van. Nu heb ik door de jaren heen echter wél geleerd dat ik altijd met mijn zorgen en problemen bij de Here God terecht kon en dat Hij me er toch weer bovenuit hielp. Er is ook een tekst die ik hier al dikwijls genoemd heb, die als een rode draad door mijn leven loopt, de mensen die mij kennen of die al langer mijn blogjes lezen zullen dit ook herkennen, en die tekst is natuurlijk deze:

Rom. 8:28: Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens Zijn voornemen geroepenen zijn.

Het woord dat ik hier boven dit stukje heb gezet kwam een aantal jaren geleden ineens zo in mijn hart naar boven, ik vond het eigenlijk een heel goed woord, het legt in één keer uit hoe ik door de jaren heen dit ervaren heb. Mijn ervaring is, dat elke tegenslag in ons leven, door de Here God wordt toegelaten, niet om ons in de put te helpen, maar als een kans die Hij ons geeft om opnieuw een stukje van Zijn liefde, Zijn trouw, Zijn voorziening, Zijn goedheid en Zijn almacht te laten zien. Een kans om opgebouwd te worden in ons geloof, bevestigd te worden in het vertrouwen dat door Hem nóóit beschaamd zal worden. Een kans om door Hem “gezegend” te worden. Daarom vind ik het woord “Zegenslagen” zo’n mooi woord. Ja, zeg je misschien, maar waarom dan die “slagen”, dat klinkt toch nog steeds niet positief? Ja toch wel vind ik, de duivel  probeert ons slagen toe te brengen die dan door de Here God veranderd worden in zegeningen, de Here God zal er áltijd in slagen om Zijn zegen in ons leven neer te leggen, hóé de omstandigheden er ook uit kunnen zien. Vraag niet naar het “waarom” maar ga Hem alleen maar danken voor weer een nieuwe kans om wonderen in je leven mee te maken. God creëert de problemen niet maar Hij gebruikt ze wél, ten goede, zo heb ik het menig maal mogen ervaren. En natuurlijk is het niet zo dat ik juichend elke tegenslag verwelkom, nee hoor, zeker niet, en uiteraard ben ik er soms best een tijd(je) door van slag, maar dan telkens weer kwam en komt deze tekst mij in gedachten.

Het klinkt misschien best raar, maar ik heb menig keer temidden van de puinhopen toch mijn blik en mijn hart naar Hem toegewend en gezegd: “Here God, ik weet niet waarom dit met mij gebeurt maar ik weet één ding zeker, en dat is dat U deze omstandigheden zult gebruiken om er iets goeds uit voort te brengen, hoe het ook lijkt, hoe tegenstrijdig en bijna onmogelijk het voor mij ook schijnt, ik vertrouw U en ik zie uit naar Uw zegeningen!” Komt alles dan in één klap voor elkaar? Nee hoor, soms moet je er wel op wachten en soms zelfs behoorlijk lang, maar altijd weer zie ik toch die zegen die is voortgevloeid uit de moeite.

 Ef.3:20-21: Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen. 

 

Soms kan het leven moeilijk zijn,
er gaat van alles mis,
je kunt het niet meer overzien
en vraagt je af waar God toch is.
Doch juist als je problemen hebt
en alles loopt je tegen,
dan zegt Hij, “houdt moed Mijn kind,
Ik maak het tot een zegen!

Ik bid jou, die dit leest, Gods zegen toe voor deze dag en ook dat jouw tegenslagen “zegenslagen” mogen worden!
facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 1 = 4