Willekeurige bemoediging
  • 7 maart 2005
    Een paar jaar terug had ik een fiets (die gestolen is omdat mijn dochter hem een keer mee had en …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Reden voor twijfel.

Geloof is, zo weten we, een zekerheid. Dat staat in Hebr.11:1:Het geloof nu is de zekerheid der dingen die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. Wanneer geloof dus een zeker weten is, dan moet dat ergens op gebaseerd zijn.

Ik heb ooit deze stelling bedacht: Geloof is gebaseerd op vertrouwen, vertrouwen is gebaseerd op ervaring, ervaring is gebaseerd op het beproeven en het beproeven van iets of iemand is gebaseerd op twijfel…. Ik vond het zelf grappig om dit te bedenken en op te schrijven. Maar het is wel waar.

Een tekst die nogal eens gebruikt wordt is de volgende: Jak.1:6-7: Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen. En dan gaat her vooral om het laatste gedeelte waar staat dat je niets zult ontvangen als je twijfelt. Ik weet uit ervaring dat toen zoiets tegen mij gezegd werd, ik toen dacht: ja, dat klopt, dat staat in de bijbel, dus ik moet anders bidden. En ik begon Gods woord te citeren en een soort van geloofszekerheid te forceren die ik totaal niet voelde. Dat kon ook niet, wanneer je ergens over twijfelt dan is het onmogelijk om van twijfel in één keer over te schakelen op geloof.

Rom.12:3: Want krachtens de genade, die mij geschonken is, zeg ik een ieder onder u: koestert geen gedachten, hoger dan u voegen, maar gedachten tot bedachtzaamheid, naar de mate van het geloof, dat God elkeen in het bijzonder heeft toebedeeld. Wanneer je deze tekst leest dan zou je kunnen denken dat God ieder een andere mate van geloof heeft gegeven, maar dat staat er niet, er staat dat God iedereen geloof heeft toebedeeld en wijzelf kunnen ervoor zorgen dat dat groeit. De Griekse vertaling zegt hier dat we ons niet groter moeten voordoen dan we zijn.Dat we dus niet hoog van de toren moeten blazen en anderen dingen vertellen die we zelf niet waar maken, daarmee kun je mensen kwetsen. Ik zie weleens mensen die, wanneer anderen met hun problemen bij hen komen, dit min of meer wegwuiven met een paar dooddoeners (die niet voor niets zo heten trouwens). Het is belangrijk dat wij God persoonlijk leren kennen, dat wij uiteraard kennis van Zijn woord hebben en dat wij hierdoor zeker zijn van wat Hij zegt, belooft en doet. Ook voor onszelf is dat zo belangrijk. Wanneer wij een overwinnend leven willen leiden dan hebben wij die zekerheid zo hard nodig. Zekerheid die wij verkrijgen door het woord van God te beproeven.

De relatie die wij mogen hebben met de Here God zal, als het goed is, ertoe leiden dat we meer en meer vertrouwen en dus ook geloof in Hem zullen krijgen. Maar hoe doe je dat nou in de praktijk? Ikzelf vind het altijd fijn om de dingen praktisch te maken zodat je er ook daadwerkelijk mee aan de slag kunt. Het is dus zo dat het moment van twijfel het beslissende moment is. Twijfel wil zeggen dat je op 2 gedachten hinkelt, je weet niet welke weg je zult nemen. We kunnen ons geloof vestigen op onszelf of andere mensen, óf we kunnen ons geloof vestigen op de Here God, Dat is een keuze die wij voortdurend opnieuw moeten maken. Elke keer opnieuw zullen zich situaties aandienen waarin wij die keuze moeten maken. Hoe vaker wij dan ervoor kiezen om ons volledige vertrouwen op de Here te stellen, hoe groter ons geloof zal worden. Maar we hebben dan wel die kennis van Gods woord nodig zodat we weten wat er staat geschreven. Iedere geloofservaring zal ons sterker maken. Bijvoorbeeld: Stel dat ik geen geld heb om eten te kopen, en inplaats van aan familie of vrienden iets te leen te vragen ik mijn vertrouwen op de Here stel, omdat er in Psalm 23 staat dat het mij aan niets zal ontbreken. En stel ik mag dan ervaren dat Hij voorziet, dan zal ik een volgende keer veel korter aarzelen en twijfelen en een derde keer helemaal niet. Zo mag ons geloof groeien, zo kunnen wij, door bewuste keuzes te maken, bouwen aan ons geloof.

Er is een reden dat “twijfel” aan de basis ligt van het geloof, dat komt doordat God ons stuk voor stuk heeft geschapen met een eigen wil, zodat wij onze eigen keuzes kunnen maken. Bewuste keuzes, want dat is Gods bedoeling. Deze twijfel zorgt ervoor dat wij bepaald worden bij die keuzes en dan vind ik het zoiets moois dat vanuit die twijfel, geloof geboren kan worden als wij juiste keuzes maken. Zekerheid die ons vast doet staan dwars door de stormen des levens heen tot de dag dat wij de Here God persoonlijk mogen ontmoeten, Hem op wie wij ons vertrouwen hebben gesteld, en ons geloof hebben gebouwd.

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 9 = 18