Willekeurige bemoediging
  • Een hoopvolle toekomst.
    Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Overvloed.

overvloed[1]

Lucas 12:16-21En Hij (Jezus) sprak tot hen een gelijkenis en zeide: Het land van een rijk man had veel opgebracht. En hij overlegde bij zichzelf en zeide: Wat moet ik doen, want ik heb geen ruimte om mijn vruchten te bergen. En hij zeide: Dit zal ik doen: ik zal mijn schuren afbreken en grotere bouwen en ik zal daarin al het koren en al mijn goederen bergen. En ik zal tot mijn ziel zeggen: Ziel, gij hebt vele goederen liggen, opgetast voor vele jaren, houd rust, eet, drink en wees vrolijk. Maar God zeide tot hem: Gij dwaas, in deze eigen nacht wordt uw ziel van u afgeëist en wat gij gereedgemaakt hebt, voor wie zal het zijn? Zó vergaat het hem, die voor zichzelf schatten verzamelt en niet rijk is in God.

Tegenwoordig is het voor veel mensen belangrijk om een goede baan te hebben, om veel geld te verdienen, een grote auto, een groot huis, misschien een boot, een caravan of een vakantiehuis in Spanje te hebben? Allemaal dingen die op zichzélf genomen heus niet verkeerd zijn, maar als het een doel op zich wordt, dan ziet het er al anders uit, als heel je doen en laten erop gericht is om maar zoveel mogelijk te verzamelen, te verdienen, dan wordt het toch gevaarlijker.

In het boek Prediker haalt Salomo (die de schrijver is) precies ditzelfde aan. Salomo, de man die in de Spreuken en trouwens ook in dit boek Prediker, telkens weer het belang van wijsheid naar voren brengt. En de bijbel leert ons dat de “wijze” diegene is die gehoorzaam is en doet wat God van ons vraagt, en de “dwaze” is diegene die niet gehoorzaamt aan wat God ons, door Zijn woord, leert.

In deze gelijkenis van de Here Jezus, lezen we dat God deze man een “dwaas” noemt. Dus iemand die niet luistert en niet gehoorzaamt, maar alleen bezig is om zichzelf met aardse goederen te verrijken. Deze man wilde grotere schuren bouwen om alles in kwijt te kunnen, maar uiteindelijk moest hij met lege handen dit aardse verlaten. Het is soms ook best verwarrend, de Goddelijke principes gaan meestal recht tegen onze menselijke principes in. In ons menselijk denken is het zo dat we éérst moeten verdienen om te kúnnen geven, maar bij God is het zo dat we moeten géven, om te kúnnen ontvangen…

In Spreuken 3:9-10 zegt Salomo: Vereer de Here met uw rijkdom en met de eerstelingen van al uw inkomsten, dan zullen uw schuren met overvloed gevuld worden en uw perskuipen van most overstromen. Als wij dit doen, dan zullen we nooit bang hoeven te zijn dat we ook maar iets tekort komen, God zélf zal zorgen dat we alles hebben wat we nodig hebben en dan mag het ook best iets moois zijn, tenslotte zijn we kinderen van de Koning! Maar het principe ligt in dit bijbelwoord, als wij namelijk “wijs” zijn en doen wat hier van ons gevraagd wordt, dan is dit voor God óók een teken dat Hij ons met een gerust hart kan zegenen, omdat Hij dan weet dat wij bereid zijn om Hem met onze rijkdom te vereren en om ook in financiële zaken, Hém de eerste plaats te geven, en dan weet Hij óók dat we bereid zijn om deze rijkdom met anderen te delen wanneer Hij dit van ons vraagt. Deze dwaze man ging grotere schuren bouwen, zodat alles daar toch maar in zou passen, bang als hij was dat ook maar ‘íémand eraan kon komen. In deze spreuk staat, dat er overvloed in onze schuren zal zijn en dat onze perskuipen zullen overlopen, met andere woorden, júíst zo dat we anderen kunnen meedelen van Gods rijkdommen!

5700803-a-fall-arrangement-in-a-cornucopia-on-a-white-background[1]II Kor.9-6-8 : Bedenk dit: wie karig zaait, zal ook karig oogsten, en wie mildelijk zaait, zal ook mildelijk oogsten. En ieder doe, naardat hij zich in zijn hart heeft voorgenomen, niet met tegenzin of gedwongen, want God heeft een blijmoedig gever lief. En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in álle opzichten te állen tijde van álles genoegzaam voorzien, in alle goed werk overvloedig moogt zijn.

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


2 + = 3