Willekeurige bemoediging
  • 15 januari 2008
    De laatste tijd werd ik nogal geconfronteerd met perfectionisme. Ik zal daar niet over uitweiden want dat vind ik niet …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Opengekerfd!

Welzalig de mensen wier sterkte in U is, in wier hart de gebaande wegen zijn. Als zij trekken door een dal van balsemstruiken, maken zij het tot een oord van bronnen; ook hult de vroege morgen het in zegeningen. Zij gaan voort van kracht tot kracht en verschijnen voor God in Sion. Psalm 84:6-8.

Dit vind ik zo’n mooie tekst, vooral vanwege de symboliek die er in doorklinkt. Er is een associatie tussen een balsemstruik en de tranen van een mens, want het kostelijke balsemsap won men per druppel door de boomstam met scherpe stenen open te snijden. Daardoor leek het alsof de balsemstruik ‘huilde’. Die druppels die dan uit de stam komen verspreiden een “welriekende geur” en tevens worden ze gebruikt als zalf. Ik vind dit zo’n prachtig beeld.

Soms kunnen we dingen meemaken in ons leven waardoor we ons ook zo voelen, alsof je met scherpe stenen opengekerfd wordt, maar deze Psalm zegt dat wanneer wij onze sterkte in de Here  God zoeken, en er in ons hart gebaande wegen zijn (dat is de weg waarlangs we keer op keer naar Vader God gaan) wij dit dal mogen maken tot een oord van bronnen. Heb je dat gezien? Er staat niet dat Gód het zo maakt, nee er staat dat we het zélf zullen doen, wij mogen de pijn en de tranen maken tot iets moois, een oord van bronnen. Hoe?  o.a. door dicht bij de Here God te leven, te gehoorzamen aan Zijn woord, te vergeven daar waar wij dat nog niet gedaan hebben en door de pijn bij Hem te brengen. En in de plaats van die pijn en dat verdriet, mag er dan een bron in ons binnenste ontstaan die levend water voortbrengt. Levend water zal er uit ons binnenste vloeien, en we zullen van kracht tot kracht mogen wandelen! En tevens zal er een bron van ervaring zijn waaruit we mogen putten om daarmee anderen te helpen. Onze tranen mogen worden tot een welriekende geur en tot helende zalf om de wonden te verbinden van de mensen die op onze weg komen.

De Here Jezus is in dit alles ons grote voorbeeld en Hij is een Vriend die ons nooit zal verlaten, Hij is trouw. Hij wás trouw tot in de dood, en Hij blijft trouw tot in eeuwigheid! De allerbeste Vriend die we ons ooit kunnen wensen.

Het is mijn wens en mijn gebed dat ik aan Hem net zo trouw mag zijn als Hij aan mij, Hij is het meer dan waard!

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


3 + = 7