Willekeurige bemoediging
  • Psalm 91.
    Als we de krant lezen, de televisie bekijken, de wereld om ons heen bezien, zelfs al is dat alleen maar …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Ministudie: (2)

(n.a.v. I Samuël 15:1-34)

Nou, vandaag iets meer over het Bijbelgedeelte van gisteren. Een heel interessant gedeelte en daarbij is het goed om in gedachten te houden dat God nog altijd dezelfde is, dat Hij Zijn regels niet heeft veranderd en dat de manier waarop Hij tegen de dingen aankijkt dus ََook niet veranderd is. Ook de consequenties die God aan de dingen heeft verbonden zijn nooit anders geworden. Dit is mede één van de redenen dat de Here Jezus naar de aarde is gekomen om voor ons de grootste consequentie uit de weg te ruimen, namelijk de eeuwige dood en scheiding van de Here God. De consequentie die de zonde met zich meebrengt is de dood, en daar heeft de Here Jezus de hoogste prijs voor betaald. Voor de rest echter zijn wij het zelf die toch nog dikwijls de consequenties van ons gedrag moeten dragen. Goed om te onthouden.

In het oude testament lezen we veel over oorlog en geweld, gruwelijke dingen soms, zoals ook in het Bijbelgedeelte van gisteren, waarvan weleens gedacht en gezegd wordt dat dat nou eenmaal vroeger zo was, en dat het ter kennisneming is opgetekend maar dat het verder met ons (de christenen van vandaag) niet meer zoveel van doen heeft. Dat is niet correct, want juist die verhalen geven een heel goed beeld van wie God is. Zijn wijze van handelen, denken en voelen komt zeer naar voren in deze verhalen en het is voor ons juist belangrijk om hiervan wel degelijk te leren.

Eén van de dingen die er voor mij uitsprong was dat Saul een duidelijke opdracht van God gekregen had, maar dat hij die “niet helemaal” precies uitvoerde. Grotendeels had hij aan de opdracht gehoor gegeven maar niet helemaal. Hierop reageert God onmiddellijk en zegt tegen Samuël in vers 11: Ik betreur het dat ik Saul koning heb gemaakt, want hij heeft mij de rug toegekeerd en doet niet wat ik hem heb opgedragen.’ Hier zie je een stukje van het gevoel dat God heeft bij ongehoorzaamheid, hier laat Hij een stukje van Zijn hart zien.

Vraag: Zou Gods gevoel over ongehoorzaamheid in َons leven ook zo zijn?

Samuël wordt er vervolgens door God opnieuw op uitgestuurd om naar Saul te gaan en hem te confronteren met zijn ongehoorzaamheid. Saul begint zich onmiddellijk te verweren en houdt Samuël voor dat hij bijna alles goed had gedaan en dat de dieren die ze meegenomen hadden bedoeld waren om aan God te offeren. Smoesjes en excuses om er dan ook nog eens  een vrome draai aan te geven. En dan snoert Samuël Saul de mond en zegt: De HEER heeft u gezalfd tot koning van Israël, en de HEER heeft u eropuit gestuurd met de opdracht om de Amalekieten, die zondaars, te vernietigen en ze te bestrijden tot ze volledig waren uitgeroeid. Waarom hebt u niet geluisterd naar wat de HEER u heeft gezegd? vers 17b-19a. En opnieuw begint Saul zich te verweren en tegenwerpingen te maken en te zeggen dat hij “bijna”‘ alles had gedaan wat God hem gevraagd had.

Vraag: Hoeveel keren gebeurt het in ons leven dat we de dingen die God van ons vraagt, of de dingen die Hij ons opdraagt (bijv. in de Bijbel) “bijna” doen? We proberen er wel een beetje gehoor aan te geven, maar helemaal? dat is vaak moeilijk. Maar in het vorige stukje hebben we gezien dat dit voor God als ongehoorzaamheid wordt aangemerkt, en dat dit voor Hem voelt alsof we Hem de rug toekeren. Is dat het gevoel dat wij Hem willen geven? Is dat een uiting van onze liefde voor Hem?

Dit zijn vragen die ik vooral ook aan mezelf stel, en misschien is het goed om hier eens in alle rust over na te denken en er dan eerlijk een antwoord op te geven, niet met allerlei excuses zoals Saul dat deed, maar gewoon heel eerlijk ook onze zwakheden onder ogen zien. Weet je, ik moet er ineens aan denken dat bijvoorbeeld vissers, elke keer als zij op vangst geweest zijn, hun netten controleren op zwakheden, gaten, scheuren, en als zij dan zo’n plek hebben gevonden dan herstellen zij dat, waardoor het net sterker wordt dan voorheen. Zo is het ook in ons leven, door de zwakheden onder ogen te zien, ze te belijden bij de Here God en het in het vervolg beter te doen, zullen ook wij sterker komen te staan. En dat is belangrijk omdat wij een strijd hebben te strijden, zoals Saul moest strijden hebben ook wij een strijd te strijden.

Morgen wil ik er nog wat verder op ingaan en dan gaan we zien dat Saul daar een cruciale fout heeft gemaakt, maar dat ook dat weer iets is waar wij een enorme les uit mogen leren.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail