Willekeurige bemoediging
  • Verlangen naar de hemel.
    Vanavond heb ik weer gekeken naar de Homecoming. Een muziekprogramma met Bill en Gloria Gaither en vele, vele vrienden. Doordat …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

In de dweilpauze.

Leer mij Here, Uw weg, opdat ik in Uw waarheid wandele; verenig mijn hart om Uw naam te vrezen. Ik zal U loven, Here, mijn God, met mijn ganse hart, en Uw naam eren voor altoos. Psalm 86:11-12.

De Here Jezus zelf leert ons dat we de Here God moeten liefhebben met geheel ons hart, geheel onze ziel en geheel ons verstand. Het stukje wat voor mij eruit sprong in deze Psalm is, dat David hier zegt: “verenig mijn hart”. Iets verenigen wil zeggen: verschillende delen of mensen samenvoegen. In het geval van David kun je uit dit vers opmaken dat zijn hart verdeeld was. Hijzelf heeft dat onderkend en zijn wens is het om met zijn ganse hart, God te loven.

Ik vond dit opmerkelijk, mooi ook dat David zó met de Here leeft dat hij er last van heeft om te merken dat zijn hart verdeeld is. Ik denk dat als wij er nét zo goed op zouden letten als David, we ook weleens tot de conclusie kunnen komen dat ons hart op bepaalde tijden of momenten verdeeld is. Maar omdat dit vers er voor mij zo uitsprong ben ik eens verder gaan kijken naar wat Gods woord zegt over dit onderwerp.

Ik kwam toen bij Jakobus 4: 4-8 : Overspeligen, weet gij niet, dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend van de wereld wil zijn wordt metterdaad een vijand van God. Of meent gij, dat het schriftwoord zonder reden zegt: De geest, die Hij in ons deed wonen, begeert Hij met jaloersheid? Maar Hij geeft dan ook des te grotere genade. Daarom heet het: God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden. Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw handen zondaars, en zuivert uw harten, gij, die innerlijk verdeeld zijt.

“Zuivert uw harten, gij die innerlijk verdeeld zijt”. Met ander woorden, zorg dat dat hart “verenigd” wordt, zoals ook David het al tegenover de Here God uitsprak. Hier zie je ook dat God een jaloers God is. Hij wil ons helemaal, en Hij wil dat wij Hem zullen liefhebben met geheel ons hart. Daar bestaat geen twijfel over.

Ik moet er nu ineens een beetje om lachen, een gedachte aan jaren geleden die binnenkomt. Ik zat te schrijven op de zaterdagmiddag, boven in mijn slaapkamer waar mijn computer stond. Nou eigenlijk zat ik eerst beneden achter de tv. Oh, geen slechte dingen hoor, ik keek naar het schaatsen, de WK sprint. Ik ben een echte schaatsliefhebber en zit er al klaar voor als het gaat beginnen. En eigenlijk zat ik te kijken, en ik had bedacht dat ik dan tijdens de dweilpauzes wel even telkens een stukje zou kunnen schrijven misschien. Maar in de eerste plaats is het voor mij nodig om er echt met gebed mee bezig te zijn en de Here te vragen om wijsheid en inspiratie. En tja… om nou te zeggen: Here, doe mij in de dweilpauzes maar wat inspiratie…. zeg nou zelf, dat is toch al te gek hè? En terwijl ik dus al naar het schaatsen zat te kijken, besefte ik dat dát niet de manier is  om met de Here God om te gaan en dus heb ik de tv afgezet en ben naar boven gegaan om mijn tijd te nemen en bezig te zijn met gebed. Maar het mooie is dat ik dan mijn inspiratie krijg door middel van mijn eigen foutjes, en wellicht dat dáárom dat vers er voor mij zo uitsprong. God wil dat ik Hem zal liefhebben en dienen met mijn hele hart, niet een stukje voor Hem en een stukje voor het schaatsen. En daarom zat ik boven te schrijven, biddend, (terwijl de dweilpauzes kwamen en gingen) ter lering voor mezelf en voor een ieder die zichzelf hier ook wel een beetje in kan herkennen :-) En eerlijk gezegd, vond ik het heerlijk om te doen met heel mijn hart en miste het schaatsen niet eens.

God wil de eerste plaats,
Hij wil mijn hart, geheel,
terwijl ik vaak mijn tijd
en aandacht nog verdeel.
Maar toch heb ik geluisterd
naar wat Hij mij liet voelen,
en ik begreep meteen,
dat Hij dit wel zou bedoelen…..

“Here, help mij mijn hart te verenigen” mijn gebed voor vandaag……en alle dagen die nog komen!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


4 + 3 =