Willekeurige bemoediging
  • Gods goud!.
    Soms kun je je lelijk stoten en daardoor blauwe plekken oplopen. Zo’n blauwe plek is een zichtbaar teken van een …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

En?

Ik wilde nog even doorgaan op het stukje van gisteren. Ik denk dat er ook vandaag veel mensen rondlopen zoals daar in die gemeente van Laodicea. Mensen die niet in de gaten hebben dat ze blind geworden zijn, want is het niet zo dat het tegenwoordig meer en meer geaccepteerd wordt, in “christelijke” kringen, om mee te doen met de wereld? Het is vandaag de dag moeilijk om nog duidelijk het verschil te zien in de handel en wandel van mensen die zich christen noemen en hen die niets met God te maken willen hebben. De Bijbel zegt: Maar gij geheel anders, “gij hebt Christus leren kennen”. Maar waaruit blijkt dat dan nog?

De Here Jezus zegt in Joh.9 vers 39-41: Tot een oordeel ben ik in deze wereld gekomen, opdat wie niet zien, zien mogen en wie zien, blind worden. Dit hoorden sommigen uit de Farizeeën die bij Hem waren en zij zeiden tot Hem: Zijn wij soms ook blind? Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart zoudt gij geen zonde hebben;maar nu zegt gij: Wij zien; daarom blijft uw zonde.

“Indien gij blind waart zoudt gij geen zonde hebben”. Van een blinde kan niet worden verwacht dat hij het onderscheid tussen licht en donker kan zien, daarom wordt het een blinde ook niet aangerekend. Van een ziende mag dat echter wél verwacht worden. Ik heb in mijn eigen leven ontdekt dat het soms zo kan zijn dat je weliswaar dénkt dat je alles in de gaten hebt, maar dat je dan toch bedrogen uit kunt komen. Het is zo dat het heel erg geleidelijk gaat, je wilt graag het goede doen maar er zijn ook zoveel dingen die nét op het randje zijn, ze zijn niet helemáál goed… maar wel een beetje en je maakt jezelf wijs dat het nog wel kan, het is niet echt zo heel erg… Van lieverlee gebeuren er steeds vaker van die kleine dingetjes zodat je er op den duur niet eens meer erg in hebt. Je ziet het niet meer, zoals het ook staat in die brief aan de gemeente Laodicea.

Als je in Openbaringen al deze brieven leest die aan de zeven gemeenten worden geschreven, dan staat er in alle brieven “Wie een oor heeft, die hore wat de Geest tot de gemeente zegt”. Geen excuus meer voor de “blinden”. Hier wordt in iedere brief duidelijk gemaakt dat we met onze oren kunnen waarnemen wat er aan de hand is, zoals die blinde Bartimeüs dat ََ deed. En dan is het zaak dat ook wij aan de Here vragen of Hij ons ziende wil maken. Ik heb dat zelf ook gedaan waarop de Here God mij mezelf liet zien. In de eerste plaats toonde Hij mij Zijn grote liefde voor mij, maar Hij toonde mij, door Zijn Heilige Geest, ََook al die plaatsen waar ik nog verkeerde gedachten of daden had en heb. Elke keer opnieuw zijn er dingen waarvan ik merk dat ze niet goed zijn. Ik mag die dingen wegdoen uit mijn leven en doordat ik zien kan, kan ik ook de goede weg kiezen, samen met Hem. Vroeger nam ik klakkeloos aan wat mij gegeven (geleerd) werd. Zoals ook Bartimeüs zijn hand ophield en alles aannam wat hem gegeven werd. Nu onderzoek ik de dingen zelf, bovendien boek je dan ook vooruitgang, weg van alsmaar datzelfde plekje. Ik ben met de Here samen op weg naar Zijn doel met mijn leven.

De Here Jezus zei: “Wordt ziende, uw geloof heeft u behouden”. De Here Jezus stelt ook ons vandaag dezelfde vraag: “Wat wilt gij dat ik u doen zal?” Wat is ons antwoord? Oh Here, dat ik ziende worde…?

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail