Willekeurige bemoediging
  • 25 december 2005
    Laatste vervolg. Wát is dan toch wel datgene waar de Here Jezus niets mee kan…..? Wel, eigenlijk heel simpel, het …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Al wat ik nodig heb.

 

Groot is uw trouw, o Heer,
groot is uw trouw, o Heer,
iedere morgen aan mij weer betoond.
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven.
Groot is uw trouw, o Heer,
aan mij betoond.

Het is ochtend, ik zit lekker aan een bakje koffie en ik luister naar dit lied. Mijn gedachten gaan even terug in de tijd en ik denk aan alle jaren dat ik in mijn eentje voor mijn kinderen heb gezorgd, al die jaren moesten we rondkomen van heel weinig geld. Er zijn momenten geweest dat het echt nijpend was, dat er geen eten meer was, maar altijd weer kwam daar precies op het juiste moment uitredding en ik kan niet anders zeggen dan dat de Here God, in Zijn grote trouw, altijd weer heeft voorzien in wat we nodig hadden.

Het penningske der weduwe:
En Hij (Jezus) ging tegenover de offerkist zitten en zag met aandacht, hoe de schare kopergeld wierp in de offerkist. En vele rijken wierpen er veel in. En er kwam een arme weduwe, die er twee koperstukjes in wierp, dat is een duit. En Hij riep Zijn discipelen en zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, deze arme weduwe heeft het meeste in de offerkist geworpen van allen, die er iets in geworpen hebben. Want allen hebben erin geworpen van hun overvloed, maar zij heeft van haar armoede erin geworpen, al wat zij had, haar ganse levensonderhoud. marc.12:41-44.

Deze vrouw was een weduwe, ze had niemand meer die voor haar de kost verdiende, ze was alleen. Maar inplaats van bezig te zijn met werken, of met bedelen misschien of met wát dan ook, was zij daar om haar offer te brengen. Deze rijken konden makkelijk de tijd eraf nemen om daar te gaan offeren, ze hadden toch genoeg geld, maar deze weduwe had eigenlijk al haar tijd en al haar inzet nodig om zichzelf in leven te houden. Toch kiest zij ervoor om alles wat zij heeft te offeren, om het met een liefdevol hart te geven. Ze dacht niet aan zichzelf, ze had er misschien best wel over nagedacht of ze dan wel in leven kon blijven, of ze voor zichzelf kon zorgen, maar hóé het antwoord op die vraag ook luidde, zij ging haar geld brengen. En het mooie vind ik dat de Here Jezus erbij zat, Hij zág haar.

Ik dacht eraan hoe ik menig keer in de samenkomst mijn allerlaatste centjes en dubbeltjes in de collecte heb gedaan, geld waarvan ik de andere dag nog wat brood en melk had moeten kopen. Maar ik gaf het in de collecte. Niet omdat ik dat moest doen, nee ik deed het omdat mijn hart vol van liefde en dankbaarheid was voor de Here God. Ik heb daardoor ook, door de jaren heen, geleerd dat Hij voor ons zorgde. Hij voorzag in wat wij nodig hadden. Het is zo bemoedigend te weten dat het de Here niet gaat om grote bedragen, het gaat om onze hartgesteldheid, die is belangrijk.

Nu gaat dit over geld, en ik vond, als ik die dubbeltjes en centjes gaf, dat het maar weinig voorstelde, maar daarom is dit verhaal zo bemoedigend. Want weet je, misschien heb jij ook weleens het gevoel dat je maar zo weinig hebt aan te bieden aan de mensen om je heen of aan de Here God. Dan denk ik aan het verhaal van de broden en de vissen. Het was een kleine jongen die al wat hij had aanbood aan de Here Jezus om als voedsel te dienen voor al die duizenden mensen. Maar de Here Jezus pakte het van hem aan en Hij zorgde er voor dat de gehele menigte kon eten van 5 broodjes en 2 visjes. En ze hielden zelfs nog heel veel over. De Here God kan veel met weinig en het weinige dat wij Hem soms denken te geven is voor Hem genoeg om grote dingen mee te doen. Hij is er blij mee en zijn blik rust vol liefde op een ieder van ons.

Ik ben de Here God zo dankbaar dat Hij er altijd was, dat Hij voor ons zorgde, hoe moeilijk de situatie soms ook was, en dat Zijn liefde in ons gezin merkbaar en voelbaar aanwezig was en is. Ik heb weleens tegen iemand gezegd: “Ik heb heel vaak niet gekregen waar ik om gebeden heb, maar ik krijg wél altijd alles wat ik nodig heb !” Dat kunnen materiële dingen zijn maar ook geestelijke en emotionele zaken, bemoedigingen en vertroosting, en nog zoveel meer. En dat is waarom de woorden van dit lied mij zo aanspreken vandaag en ik het ook met heel mijn hart mee kan zingen: Groot is Uw trouw, o Heer, iedere morgen aan mij weer betoond.

Lieve lezer, ik wens je toe dat ook jij die grote trouw van de Here God zal mogen voelen en ervaren ook vandaag!



facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail
  • Anneke van jaap:

    Dankjewel Ingrid,

    Zeker mag ik ook Gods trouw ervaren,
    Ook al zijn er wel moeilijke dingen in je leven , maar telkens ervaar Ik weer hoe wonderlijk de Heere Zijn weg heel anders met je gaat dan je zelf denkt.
    Het is goed!

    Gods zegen ook voor jou. Anneke.

  • D.Singo:

    Dank u wel lief zuster Ingrid de dagelijkse bemoediging goede God is Hij en trouw dank U Heer voor Uw overvloedige zegeningen die u ons geeft. Amen.

    Godszegen.

    Zuster Ingrid &Anneke van jaap:


+ 4 = 8