Willekeurige bemoediging
  • Ja hoor, sprekend….
    In onze vroegere gemeente, heb ik weleens een foto meegenomen van een hele mooie plant een bougainvillea. Een prachtige plant die …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

8 maart 2006

Er staat in II Tim.4:1-4 : Ik (Paulus) betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op Zijn verschijning als op Zijn koningschap: verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. Want er komt een tijd, dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich tal van leraars zullen binnenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.

In dit stukje kunnen we lezen dat we, uiteraard, te allen tijd Gods woord moeten verkondigen aan een ieder. Onbekeerden die om ons heen wonen, in onze familie horen, die we op het werk, op school of waar dan ook ontmoeten. Maar tegelijk is het ook een oproep om in onze kerken en gemeenten elkander te helpen. Hetzij door een bemoediging, maar ook door vermaning. Er staat hier dat mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen, met andere woorden, dat is wél zo geweest, maar nu luisteren ze liever naar datgene dat in hún straatje past.

Dit zijn dingen die we al zien gebeuren, júíst ook onder de christenen. Veel te vaak wordt er gezegd: och, God neemt dat héús niet zo nauw, de tijden zijn veranderd en Gods regels zijn óók aangepast. Vroeger was dat zo, maar nu leven we immers in een heel andere tijd? En er zijn zóveel dingetjes die we (ook ik) niet serieus genóég meer nemen. Dingen uit de bijbel worden heel anders uitgelegd en toegepast.

Als ik nog even dat bijbelgedeelte erbij pak dan staat daar heel duidelijk: Ik (Paulus) betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen. Doden zijn de mensen die het offer van de Here Jezus niet hebben aangenomen, zij zijn dood in hun zonde. Maar hier staat dat óók de levenden geoordeeld worden. Dus alle mensen worden ge-/be-oordeeld. Ook ik, ook jij.

Een term die in deze tijd vaak gebruikt wordt op allerlei gebied is: “back to basic”. Ik denk dat het voor de kinderen van God óók heel belangrijk is om terug te gaan naar datgene dat de bijbel ons leert. Naar de régels van God. Vaak proberen we om de zachte en lieve kant van onze God te promoten, naar anderen toe en ook naar onszelf toe. Die kant is er absolúút, maar óók die andere kant, die kant van God die jaloers is als wij andere “liefdes” hebben boven of naast Hem. Die kant ook die verbolgen is als wij het offer van Zijn geliefde Zoon met voeten treden. Die kant die Ananias en Safira van Hem zagen toen ze dood neervielen. Die kant die Adam en Eva zagen toen ze uit het Paradijs moesten. Die kant die de Israëlieten zagen toen ze door hun gemopper het beloofde land niet inmochten. Die kant die Mozes zag toen hij na 40 jaren in de woestijn zélf het beloofde land óók niet binnen mocht omdat hij ongehoorzaam was geweest. Natuurlijk is God een God van liefde, maar Hij is óók een rechtvaardig God. Hij houdt Zich aan ál Zijn regels en beloften. Hij heeft zélfs de moed en de kracht kunnen opbrengen om Zijn geliefde énige Zoon, los te laten toen Hij daar aan het kruis hing. En waarom? Omdat de Here Jezus toen ónze zonden droeg en omdat God géén gemeenschap met zonden kan hebben. Zou Hij dan voor ons een oogje toeknijpen?

Een stukje verder zegt Paulus in II Tim.4:7 : Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden.

Openbaring 22:12 : Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is.

Het zijn belangrijke dingen om te weten en om rekening mee te houden, laten we elkaar bemoedigen, aanmoedigen en óók als dat nodig is, vermanen. En anderzijds is het goed om ook open te staan om vermaand te wórden, want het kan ons alleen maar verder helpen. Het is vaak een strijd, zoals Paulus ook aangeeft, maar alleszins waard om hem aan te gaan. Dus……back to basics? Dat houdt in dat we alles wat we in de loop der jaren hebben opgebouwd, van boven tot onder kritisch bekijken en elke steen die niet in ons bouwwerk thuishoort, er uithalen.

Terug naar wat God mij geleerd heeft,
naar de regels, in Zijn woord,
belangrijk is het te onthouden
alles wat ik heb gehoord.

Als ik daar eenmaal moet verschijnen
voor de troon van Hem die mij bemint,
dan wil ik graag dat Hij zal zeggen:
Je hebt ’t goed gedaan, Mijn kind.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


3 + = 5