Willekeurige bemoediging
  • Blaast de bazuin.
    Ik las een stukje over Gideon, hoe hij daar met zijn leger is, 32.000 man sterk, en dan zegt God …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

6 april 2007

Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; neemt Mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht. Matth.11:28-30.

Een juk, dat is een draagconstructie om emmers of manden aan te dragen, zoals je weleens op platen ook gezien hebt van vroeger.De Here Jezus zegt dat we Zijn juk op ons moeten nemen, want Zijn juk is zacht en Zijn last is licht.

Als je zo’n juk op je schouders zou moeten dragen, dan zal dat best wel pijn doen,
het is zwaar en wanneer de emmers of manden die eraan hangen goed gevuld zijn,
dan kun je best wel gebukt gaan onder die last, en dat je er doodmoe van wordt, dat spreekt vanzelf.

De Here Jezus heeft voor alle mensen van deze wereld de zonden gedragen, een grotere last is er niet te bedenken, maar Hij hééft het gedaan. En wij zijn Hem daar dankbaar voor en altijd weer wordt het gezegd en uitgesproken, die dank naar Hem toe. Maar nou moet je je eens voorstellen dat je iemand ziet lopen met een gigantisch zware tas, en je ziet dat die persoon er haast niet mee vooruitkomt, en je bent zo vriendelijk om te gaan helpen. Je brengt vervolgens die persoon helemaal thuis, zet de tas ook nog binnen neer, je wordt zeer vriendelijk bedankt en terwijl je wegloopt zie je dat deze persoon de tas oppakt en al steunend en sjouwend door het huis gaat lopen. Stel je voor dat je zo iemand een paar dagen zou observeren en je zou zien dat deze persoon bij álles wat hij doet, telkens weer die volle en zware tas meesjouwt en er doodmoe van wordt uiteraard, maar ook is het zo dat dat ding een enorm obstakel vormt. Overal komt’ ie klem te zitten. Wat zou je van zo iemand denken? Wat zou je tegen zo iemand zeggen?

Ik zou denken dat zo iemand niet goed wijs is hoor, als ik eerlijk mag zijn. Een volle boodschappentas maak je toch leeg? Die tas dient alleen maar om alle boodschappen in te kunnen vervoeren en thuis wordt’ie leeg gemaakt en krijgen alle
spullen hun eigen plekje. Het is onzinnig, onnodig, onhandig en onnuttig om met die volle tas te blijven sjouwen…………………..ben je met me eens hè? Maar waarom dóén we het dan???

Wij dragen de last mee die de Here Jezus allang voor ons heeft gedragen en aan het kruis genageld heeft, onze zorgen, onze pijn, onze boosheid, onze zonden, onze bitterheid…..noem het allemaal maar. In onze emmertjes zitten al deze dingen, die
onze last steeds zwaarder maken. De bijbel leert ons dat we dat juist níét moeten doen, we lezen onder andere dat er geschreven staat dat we onze “bekommernis op Hem moeten werpen” dat zou de boel al een stuk lichter maken, er staat ook dat we moeten “afleggen alle last en zonde die ons zo licht in de weg staat”, weer wat minder dus.

De Here Jezus zegt “leert van Mij” wat kunnen we van Hem leren? Hij heeft alle zonden, zorgen en problemen gedragen, Hij droeg ze naar het kruis, Zijn last heeft Hij dáár afgelegd. Wij mogen daarvan leren dat óók wij onze last mogen afleggen, wij hoeven er niet mee te sjouwen, met schuldgevoel vanuit het verleden om dingen die we fout gedaan hebben, met pijn, met verdriet, we mogen het aan Hem overgeven, maar ook van de zonden moeten we afstand doen en de Here Jezus zegt “neem Mijn juk maar, want dat is zacht en Mijn last is licht” ja, omdat er in Zijn emmertjes geen last meer te vinden is, Hij heeft het allemaal afgelegd. Ook wij mogen alle dingen bij het kruis brengen, we hoeven er niet mee te sjouwen.

Uw last o Here, die is licht
Uw emmertjes zijn leeg,
U droeg het alles naar het kruis
waar ik mijn verlossing kreeg.
Ik hoef niet meer gebukt te gaan
onder mijn fouten en mijn zonden,
Ik neem Uw juk inplaats van ’t mijne aan
Ik heb in U mijn rust gevonden.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 2 = 3