Willekeurige bemoediging
  • Waarheen?
    Stel je voor dat je de chauffeur van een auto bent en je zomaar rond zou rijden zonder het stuur …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

3. Een groot goed.

wijsheid 4

Hij is een beschermer van hen die zuiver leven. Die mensen blijven op de goede weg: de weg die Hij voor hen effent. Zo leer je begrijpen wat recht en gerechtigheid is, wat gerechtigheid is en welke levensweg als de goede geldt. Spreuken 2:7a-9.

Nog een stukje verder vandaag. Als je over deze paar zinnetjes nadenkt, dan zit er zoveel in, zowel een waarschuwing alsmede een belofte, én tegelijkertijd een leefregel, een aanwijzing die ons vertelt hoe de Here God graag wil dat wij ons leven leven. En dát was in beginsel ook waarmee we twee dagen geleden begonnen zijn. Om uit te vinden wat Zijn wijsheid is, om Hem beter te leren kennen en te onderzoeken wat Hij verstaat onder eerbiedig ontzag!

De vraag was dus of je alleen maar de bescherming van God mag verwachten als je een foutloos en superrein leven leidt? Ik heb daarover nagedacht, en ik denk dat er hier in dit aardse leven niemand is en ook niemand zal komen die écht in álle opzichten een foutloos, écht zuiver, leven kan leiden. En dat wordt in de bijbel ook onderstreept, dat is ook de reden dat de Here Jezus gekomen is om de prijs voor onze zonden te betalen. Als er ook maar een mógelijkheid geweest was dat wij dat zelf hadden kunnen doen, dan was Hij niet gekomen…Maar hoe zit het dán?

Mijn gedachte hierover is, dat het wel dégelijk de bedoeling is dat wij ernaar streven om een zuiver leven leiden. En in bovenstaand stukje staat er ook dat je dán ook vanzelf op de goede weg blijft omdat je die weg wilt bewandelen. Het is eigenlijk simpel, in de eerste plaats moet daar een liefde in je hart zijn voor de Here God, vanwaaruit een verlangen onstaat om Hem béter te leren kennen. Dan ga je op zoek naar de wijsheid van God en dat doe je door Zijn woord te lezen en te onderzoeken, daardóór ga je begrijpen wat voor Hem belangrijk is. Je zíét je eigen tekortkomingen en onzuiverheden en die wil je graag uit je leven wegdoen, je wilt jezelf zuiveren van elke ongerechtigheid.

In de eerste plaats is het natuurlijk de Here Jezus geweest die door Zijn offer ons heeft vrijgekocht en gereinigd van de zonden. Maar daarnáást is het de bedoeling dat wij er zélf óók mee aan de slag blijven. Als je goed leest dan staat er niet dat Hij een beschermer is van hen die zuiver “zijn”, doch van hen die zuiver “leven”. In een andere vertaling staat: voor wie onberispelijk “wandelen”. Je kunt het zo zien, op het moment dat we de Here Jezus aannemen als onze persoonlijke Verlosser, worden we gereinigd van alle zonden, doch dit is slechts een momentopname. Ons leven stopt daar niet, het gaat verder. Alleen daar, waar wij voorheen géén mogelijkheid hadden om onszelf rein te bewaren voor God, is die er nu wél. Namelijk door steeds weer onze zonden te belijden en de vuilheid die ons zo gemakkelijk telkens weer aankleeft, ook evenzovele keren te verwijderen door het bloed van de Here Jezus. Zijn bloed wast witter dan witte wol, witter dan sneeuw. 

In Openbaring kunnen we lezen dat er gezegd wordt dat diegenen die overwinnen, diegenen dus die ervoor kiezen om de verkeerde dingen weg te doen uit hun leven en Gods regels in acht te nemen, díé zullen bekleed worden met witte klederen. En vervolgens kun je in Openbaring 22 lezen hoe er een tijd komt (en ik denk zelf dat wij in die tijd leven) dat wie vuil is, nog vuiler wordt en wie rein is nog reiner en wie geheiligd is, nog meer geheiligd. En dan staat er in Openb.22:14 : Zalig zij die hun wijsheid 5gewaden wassen, opdat zij recht mogen hebben op het geboomte des levens en door de poorten ingaan in de stad. wijzelf moeten ervoor zorgen dat dat mooie witte gewaad ook wit blijft door telkens weer bezig te zijn met het reinigen van onszelf. En dán hebben we recht om te eten van die boom waar Adam en Eva niet meer van mochten eten, die boom des levens, waarvan God zélf in Genesis zegt dat als je van die boom eet, je eeuwig zult leven…dat is dus een heel belangrijk gegeven wat we hier vinden. En tja, nou hebben we het nog niet over die bescherming gehad… zal ik dan morgen nóg maar een vervolgje doen?

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 6 = 14