Willekeurige bemoediging
  • 8 juni 2005
    Die was, die was, die is niet mis, ik was die was, omdat hij is! Zomaar een gekkigheidje dat ik weleens …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

28 januari 2006

Alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft. Marc.9:23b.

Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk. Matth.19:26.

Twee teksten, van meerdere, waar de Here Jezus dit als antwoord geeft wanneer Hem iets gevraagd wordt over onmogelijk “lijkende” dingen.

De afgelopen week ben ik hier zo eens mee bezig geweest. Het zijn zinnen, woorden, die we allemaal wel kennen en die we ook allemaal weleens uitspreken. Maar welke invloed hebben deze woorden nu wérkelijk op ons geloofsleven van alledag?

Als je bijvoorbeeld denkt aan die 12 verspieders die werden uitgezonden om het beloofde land te gaan verkennen, waarvan er 10 terugkwamen met negatieve verhalen en twee met positieve. De 10 hadden alleen maar reuzen gezien die het land bevolkten, ze vertelden dat de steden sterk en ommuurd waren en dat ze zéker verslagen zouden worden wanneer ze zouden trachten het in bezit te nemen. Jozua en Kaleb echter hoorden ook bij de verspieders en zij hadden gezien dat het land buitengewoon goed was en dat het een land was vloeiende van melk en honing. En zij probeerden het volk te motiveren hun vertrouwen te stellen in de Here God. Maar de andere verspieders verspreidden een kwaad gerucht over dat land zodat het volk angstig werd en alle vertrouwen in God verloor.

Wát een enorme impact heeft onze instelling op de dingen die de Here God in ons, voor ons, met ons, aan ons, of door ons wil doen. In Zijn woord belooft Hij allerlei dingen, die we in allerlei situaties van ons leven zouden kunnen gebruiken. Maar de belofte op zich, is geen garantie dat deze ook vervuld wordt in ons leven. Dát is totaal van onszelf afhankelijk. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het zó vaak hoor: ja hoe zit dat nou? Het stáát toch in de bijbel dat……….vul maar in. En waarom gebeurt het dan niet? Heer, U heeft beloofd….(belofte)…..en ik ga op Uw belofte staan en al Uw beloften zijn ja en amen…..Maar ondertussen blijven we maar aan het mopperen omdat het nog steeds maar niet gebeurt. Eventjes kunnen we onszelf weer wat optrekken aan zo’n woord en vatten we weer wat moed, maar nét zo snel is dat weer verdwenen en beginnen we weer te mopperen. (Ja, ik netzogoed!!) Net zoals de Israëlieten, iedere keer gaf God hen moed, door wonderen en tekenen te doen en dan waren ze weer éventjes bemoedigd, maar heel snel was alles weer verdwenen.

Maar wat moet je dan……..? Ikzélf heb deze week begrepen dat ik me véél te veel laat beïnvloeden door de voelbare, merkbare, tastbare, zichtbare en hoorbare dingen om mij heen. Al deze dingen samen vormen een bepaald beeld in mij, dat ik een plaatsje geef en dat mijn instelling beïnvloed.

Die twee verspieders die positief waren, zagen de goede dingen van het beloofde land, ze zagen de mógelijkheden inplaats van de ónmogelijkheden. Hun hart en hun ogen zóchten naar dingen die overeen kwamen met dat wat God hen beloofd had, en dáárom zágen ze dat ook. En daarbij was hun vertrouwen rotsvast en wisten ze, als God ons dit land belooft, dan gaat Hij ons die overwinning over al die reuzen geven en dan breken we met gemak door elke muur die opgetrokken is rond die steden, waarom? Wel, omdat God groter en sterker is dan wie of wat dan ook, dáárom!!! Als het volk naar deze twee mannen had geluisterd, dan hadden ze op dat moment het land in bezit kunnen nemen en de totale overwinning kunnen behalen.

Wat of wie zien wij? Zien we de reuzen en de hoge sterke muren van de vijand? Zien we puur op de omstandigheden? Of kunnen we daar doorheen zien en zoeken naar herkenningspunten over datgene wat God ons belooft in Zijn woord? Zien we de pósitieve dingen, of juist de négatieve dingen? Ik ben daar zéker mee bezig en ik ben er op aan het letten hoe ik met zulke dingen omga in mijn eigen leven. Heel leerzaam, dat kan ik je vertellen :-) Doch één ding staat voor mij vast, als de Here Jezus ons leert dat bij God álle dingen mogelijk zijn, dan wéét ik dat dat ook zo is!!! 

Alles Heer, is mogelijk
wanneer ik U vertrouw.
Maar soms is het mijn ongeduld
die roept: Heer, doe het gauw!
Inplaats van al die reuzen
wil ik de druivetrossen zien,
in Uw naam wil ik strijden
en overwinnen bovendien!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 2 = 9