Willekeurige bemoediging
  • It is in giving..
    Toen ik gistermorgen even op mijn computer de koppen van de krant bekeek werd mijn blik naar onderstaande zin getrokken: …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

19 september 2006

Luc.10:19 : Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand en niets zal u enig kwaad doen. maar dan staat er in vers 20 : Evenwel, verheugt u niet hierover, dat de geesten zich aan u onderwerpen, maar verheugt u, dat uw namen staan opgetekend in de hemelen.

Hier ben ik gisteren mee begonnen en hier wil ik vandaag verder op ingaan. Dat tweede gedeelte, vers 20, daar zou ik iets over zeggen. Maar allereerst wil ik vertellen hoe het komt dat de Here Jezus, toen Hij op aarde rondging, een absolute autoriteit had ten opzichte van de machten der duisternis. Het was dus NIET omdat Hij de Zoon van God was, Hij was op dat moment een zoon des mensen, Hij was mens geworden met alle aspecten die daarbij behoren. Het was niet zo dat Hij een streepje voor had, Hij leefde als mens en had ook álle menselijke verleidingen te doorstaan.

Laat ik beginnen bij het begin, Adam en Eva, ‘k heb er weleens over geschreven. Toen Adam en Eva in zonde vielen, kwam de Here God en sprak tot hen dat zij van ónsterfelijke mensen, stérfelijke mensen waren geworden, immers zij mochten niet meer van de boom des levens eten omdat ze anders onsterfelijk zouden worden, zo staat het er. En dan zegt de Here God tegen Adam dat hij uit stof is gemaakt en ook tot stof zal wederkeren, in zijn dood zou hij tot stof wederkeren. Tegelijk bestraft Hij de satan en zegt hem dat hij voortaan op zijn buik zal kruipen en stof zal eten, in feite is dat zelfs een opdracht. Hij krijgt daar dus de opdracht én de vrijheid, om “dode mensen” te eten. Nou is de bijbel er ook duidelijk over dat als je in zonde leeft, je óók “dood” bent, dood in zonde. Dús heeft de satan macht gekregen om zondige mensen te eten! Als wij zondigen dan heeft hij récht om ons te belagen en dan heeft hij zelfs hóúvast, dáárom is het ook zo moeilijk om autoriteit over hem te krijgen omdat het in zo’n situatie zelfs ómgekeerd is want dan heeft hij autoriteit over óns! Een autoriteit die óók hij van God zélf heeft gekregen!

Tjonge, dáár durf ik iets te zeggen hè? Want is het niet zo dat we tegenwoordig veel eerder geneigd zijn om te denken dat het allemaal wel meevalt? De Here Jezus heeft inmiddels de satan overwonnen Hij is de sterke Held, wij hebben Hem aan onze kant en we zijn meer dan overwinnaars, toch? Nou, het ligt toch ietsepietsie meer gecompliceerd dan je zo zou zeggen hoor.

Luister, de Here Jezus IS een sterke Held, Hij had ábsolute autoriteit over elke macht der duisternis, maar waarom??? Dat zal ik je zeggen, omdat Hij NOOIT ook maar één zonde heeft gedaan, Hij was rein, Hij was radikaal, Hij was gehoorzaam aan elk gebod dat God ooit had uitgevaardigd en Hij volhardde daarin in heel Zijn leven op aarde. Hoewel Hij toch net zo’n mens was als jij en ik, en ook precies dezelfde gevoelens en beperkingen had, heeft Hij nooit gezondigd, helemaal nooit. Er kleefde dus geen greintje stof aan Hem, en dáárom had de satan géén houvast aan Hem en had Hij wél die absolute autoriteit waar het óns zo vaak aan ontbreekt.

Ook bij Hem zat het hem niet in Zijn naam, niet in het feit dat God Zijn Vader was, het lag helemaal in Zijn eigen handen!! Toch is er wél een verschil tussen Hem en ons, Hij moest het helemaal in Zijn eentje klaren, Hij mocht niet één klein foutje maken want dan was Hij, en met Hem ook wij, reddeloos verloren geweest. Wij kunnen het ons wél permitteren om, uiteraard ongewild (!), een foutje te maken, want we mogen ons telkens weer laten reinigen door het bloed van de Here Jezus, waardoor we dan elk stofje van ons af kunnen wassen. En die reinheid is dus de sleutel naar autoriteit en van essentieel belang. Maar doordat we zo snel toch weer een dipje kunnen hebben, worden we toch weer vuil en heeft de satan toch weer grip op ons. En dáár komt voor ons de volharding om de hoek kijken, want dan is het zaak om télkens weer die reiniging op te halen en satan zijn grip te ontnemen. 
Wanneer we open zijn voor Gods Geest, zal Hij ons daarin ook Zijn leiding geven en
ons de dingen laten zien
 en ons helpen ermee om te gaan.

U Here Jezus, triomfeerde
ja U had ware macht
                    om het duister te overwinnen
en licht te brengen in de nacht.
U gaf Uzelf volkomen
en door Uw bloed wast U ons rein,
U gaf ons daar de macht
om óók een held te kunnen zijn!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


5 + 4 =