Willekeurige bemoediging
  • 29 oktober 2005
    Heb je weleens een groepje bouwvakkers gezien die ’s morgens naar het bouwterrein kwamen, daar hun stoeltje uitklapten, en vervolgens …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

15 september 2005

Hij werd mishandeld, maar Hij liet Zich verdrukken en deed Zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij Zijn mond niet open. Jes.53:7. 

Gisteren heb ik iets geschreven over de kracht van het woord van God, hoe belangrijk het is dat wij kennis nemen van wát God nou eigenlijk allemaal in Zijn woord aan ons schrijft. En hoe zélfs de Here Jezus dat woord van God nódig had, om daarmee de satan de wederstaan.

Wij hebben vaak het idee dat de Here Jezus sowieso ver bóven elke verzoeking verheven was en dat het voor Hem een makkie was om de verleidingen te weerstaan. Heel vaak hoor ik de uitspraak “ik ben óók maar een mens”……. Toen de Here Jezus hier op aarde was, was Hij óók “máár” een mens, Hij is aan ons gelijk geworden. Hij had nétzoveel moeite als wij om niet te zondigen, maar Hij bleef standvastig, Hij heeft nóóit toegegeven aan énige zonde!!

Joh.1:1 : In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. vers 14 : Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid. De Here Jezus is het vleesgeworden Woord van God, en wat Hij deed, Zijn leven lang, was spreken over Zijn Vader. vers 18 : Niemand heeft ooit God gezien, de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen. Hoe dan? Door Zichzelf aan ons bekend te maken. Hij zegt ook op een gegeven moment, “wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien”. Als wij dan die Jezus bekijken, wat zien we dan? Reinheid, liefde, kracht, standvastigheid, trouw, autoriteit, wijsheid en kennis. Allemaal eigenschappen die Hij bezat, allemaal ook eigenschappen die je in de Here God terug kunt vinden, maar óók eigenschappen waartoe de bijbel óns oproept om ze voor onszelf te verwerven. Omdat wij die nódig hebben om onze levenswandel tot een goed einde te brengen. Omdat wij die nódig hebben om de satan te kunnen wederstaan, omdat we die nódig hebben om Hem (de Here Jezus) gelijkvormig te kunnen worden.

De Here Jezus proclameerde wat er geschreven stond, en daar ging een enorme kracht vanuit. Hij gaf daar voor ons een voorbeeld, Hij liet zien hóéveel kracht er is gelegen in dat wat er geschreven staat. Later, toen Hij aan het kruis ging, heeft Hij opzettelijk Zijn mond dicht gehouden, dáár droeg Hij onze zonden en dáár heeft Hij er voor gekózen om te zwijgen, voor ons. Als Hij gewild had, dan had Hij Zijn mond maar hoeven te openen om op datzélfde moment opnieuw elke macht der duisternis weg te jagen. Gelukkig heeft Hij dat niet gedaan, want de opdracht die de Here Jezus had, hier op aarde, was níét om strijd met de satan te voeren, dát had Hij met Zijn woorden gekund, Zijn opdracht was om de prijs voor de zonde, te betalen.

Ik zal het proberen uit te leggen: stel dat ik in de winkel een tas vol boodschappen wil halen, en ik ga met de verkoper op de vuist, sla hem neer en ga er met de boodschappen vandoor. Dan heeft die verkoper het recht aan zijn kant, het zijn nog steeds zijn boodschappen en door hem neer te slaan en er met die boodschappen vandoor te gaan, heb ik alleen maar zijn rechtmatig eigendom gestolen en heeft hij te allen tijd het recht om ze terug te halen. Betáál ik er echter voor, dán zijn ze van mij. Wij waren, door de zonde, het eigendom van de satan geworden, en hoewel de Here Jezus véél sterker en machtiger is dan hij, was dát niet de weg om ons uit zijn macht los te krijgen. Hij heeft ons keurig netjes gekócht, er is een prijs voor ons betaald, een hele hoge prijs.

Moet je je voorstellen, de Here Jezus wíst dat Hij véél meer macht had dan de satan, Hij wist dat Hij hem zómaar kon verslaan, maar Hij wist óók dat dat niet ging werken en dáárom heeft Hij Zich totaal aan de vijand overgegeven, Hij heeft er héél bewust voor gekozen om níéts te zeggen, om die kracht die er in het woord (in Hem, het vleesgeworden woord) was, ongebruikt te laten liggen en dát geeft nog eens extra aan hóéveel kracht er is in het woord van God.

Sefanja spreekt over de Held die verlost en dan staat er “Hij zal zwijgen in Zijn liefde”. De Here Jezus hééft gezwegen, uit pure liefde voor ons, Hij wilde ons niet stelen, Hij heeft duur betaald. Hij heeft gezwegen zodat wij nu onze mond open kunnen doen en in ons eigen leven door middel van dat woord van God, dat wij lezen en in ons opnemen, de satan kunnen wederstaan en hem doen vlieden van ons. ‘Het bloed van het Lam en het woord van ons getuigenis”. Dát is nodig om te overwinnen.

Oh Heer, U zweeg uit liefde
U bleef stil en sprak geen woord,
terwijl U zo sterk bent en machtig
bent U daar voor mij vermoord.
Maar ik mag vrijmoedig getuigen
van Uw majesteit, Uw trouw en Uw moed,
‘k mag Uw woord proclameren en belijden
en U danken Heer, speciaal voor Uw bloed!!

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


+ 6 = 13