Willekeurige bemoediging
  • Dát zou ik nooit doen!.
    Hoevelen van ons hebben weleens gedacht: De Here God verloochenen? Dát zou ik nooit doen, ik zou het niet eens …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

14 september 2005

Toen ik afgelopen zondag van de dienst naar huis kwam, realiseerde ik me dat ik tegenwoordig terdege oplet of ik mijn bijbel wel meeneem uit de auto. Niet dat ik thuis geen andere bijbel(s) zou hebben, die heb ik wel, maar deze bijbel is me zo vertrouwd, en bovendien zijn de andere bijbels, andere vertalingen. Iedere dag opnieuw lees ik erin en ben ermee bezig, ook voor de stukjes die ik hier schrijf en dan kan ik hem niet missen natuurlijk. Toch is dat ook weleens heel anders geweest hoor, vroeger las ik heel weinig in mijn bijbel, dan vond ik het veel te ingewikkeld of te saai of wat dan ook, maar niet interessant genoeg om elke dag te lezen. Dan kon ik gerust mijn bijbel in een auto laten liggen tot de volgende zondag. Trouwens, ik nam hem eigenlijk niet eens mee naar de samenkomst. (ook al niet, erg hè?) Maar dat is wel veranderd in de afgelopen jaren.

Maar zondag realiseerde ik me dat ik, voorál het afgelopen jaar, heel veel dingen heb geleerd. Dat ik heel veel dingen op een andere manier heb gezien dan ooit tevoren en dat ik ook een soort van bagage heb opgebouwd. Dat merk ik als ik in gesprek ben met iemand, of als ik bijv. luister naar iemand die een bijbelgedeelte behandelt, dan komen er dingen in mijn gedachten die erbij aansluiten. Toen ik dat opmerkte vond ik dat wel heel mooi. Zomaar uit het niets lijken de gedachten dan tevoorschijn te komen. Dat komt denk ik ook omdat ik zélf de grootste lessen ervan moet leren, en alles wat ik schrijf, eerst mijn eigen hart raakt. Maar ik ben daar ook heel blij mee, want áls ik dan iemand anders ergens mee wil helpen of bemoedigen, dan zijn het ook geen lege woorden, maar wel degelijk woorden die ik mij eerst zélf ter harte heb genomen, waardoor ik me ook kan invoelen in die ander. En als er lessen zijn die ik geleerd heb, dan kan ik vanuit de praktijk vertellen wat zoiets in een mensenleven teweeg kan brengen, ik ben daar blij mee.

De bijbel is het woord van God, Hijzelf wil door dat woord heen, tot onze harten spreken. Maar vroeger ervoer ik dat absoluut niet zo, dan was de bijbel een boek vol verhalen, maar het werkte niets uit, omdat ik er niets mee deed. En eerlijk gezegd kom je dat tegenwoordig nog steeds veel tegen. Ook is het zo dat men zegt: “ik heb God gebeden om leiding, of om een antwoord”, en vervolgens gaat men dan wachten op een stem die vertelt hoe of wat…….. weet je, ik wéét dat er mensen zijn die ooit in hun leven, écht de stem van God gehoord hebben, maar dat is maar sporadisch. God hééft gesproken, en alles wat Hij gesproken heeft, kunnen we vinden in Zijn woord, in de bijbel. Maar ja, het is natuurlijk véél gemakkelijker als we niet eerst die moeite zouden hoeven doen om in de bijbel te lezen. God kan beter zo tot ons spreken, dan begrijpen we het tenminste en dan is het niet zo moeilijk allemaal. tja….

Stel je voor dat ik graag wil leren koken en ik heb een kookboek gekocht van de één of andere meesterkok. In dat boek staan uiteraard allemaal fijne en lekkere recepten, maar als ik bij mijn fornuis sta, dan denk ik, nee, veel te ingewikkeld, weet je wat, ik bel die kok gewoon even. Wat denk je, zou zo’n kok onmiddellijk naar me toekomen om me te helpen? Ik denk het toch niet. Hij zou zeggen, lees eerst mijn boek maar en als je er dan nóg niets mee kunt, dán wil ik je nog wel even helpen.

Als ik de bijbel zou vergelijken met zo’n kookboek, dan laat deze bijbel ons mooie plaatjes van gerechten zien. Bijv. overwinningen die door de geloofshelden zijn behaald, wij zien daar het gehele plaatje inclusief het eindresultaat. Maar we vergeten liever hóé dat resultaat behaald is, daar gaat strijd en gebed aan vooraf, moeiten en pijn, we zien liever alleen die overwinning en vergeten voor het gemak al het andere even.

De bijbel leert ons dat het woord van God een wapen is, o.a. in Efeze en inHebreeën kunnen we daarover lezen. Het woord van God wordt vergeleken met een zwaard (Efeze) en in de Hebreeënbrief wordt zelfs gezegd dat het scherper is dan enig tweesnijdend zwaard. Maar als ik een zwaard heb, en ik weet dat het een krachtig wapen is, en ik laat het op een plank in de kast liggen, dan kan het zwaard nóg zo scherp zijn, ik heb er niets aan, helemaal niets. Het woord van God is ons wapen, wij mogen en we móéten zelfs, dit zwaard ter hand nemen en het daadwerkelijk gebruiken, toepassen op elke situatie waarin wij terecht komen. Maar hoe leer je nu de kracht van Gods woord kennen? Door erin te lezen en de woorden die er geschreven zijn, diep in je te laten doordringen. Door ze ook een (prominente) plaats te geven in je hart. Een plekje waar het mag zijn en waar je het zó kunt pakken als je het nodig hebt, als je het wilt- en moet toepassen in je leven.

De Here Jezus werd ook verzocht door de satan en het mooie vind ik dan dat de Here Jezus niet begint met een soort van krachtmeting, Ik ben sterker dan jij, wat wil je nou eigenlijk van Me, nee, de satan misbruikt daar eigenlijk Gods woord, en de Here Jezus beantwoord hem óók met Gods woord. Je kunt dat lezen inMattheüs 4:1-11. De Here Jezus is in de woestijn en dan komt de satan om Hem te verleiden. Tot drie keer toe probeert hij het, maar iedere keer weer antwoordt de Here Jezus hem en zegt: “er staat geschreven……..”. De Here Jezus wist wat er geschreven stond, zelfs Hij had het nodig om te weten wat er geschreven stond. Zouden wij dan zonder kunnen? Het is nodig dat we goed beseffen hóéveel kracht er zit júíst in dat woord van God. De Here Jezus versloeg de satan met dát woord, zelfs nog vóórdat hij aan het kruis gegaan was, “de mens” Jezus vond Zijn kracht in het woord van God.

Gods woord is ons gegeven
als een wapen in de strijd,
niet slechts voor toen, voor vroeger,
óók voor nu, ja, voor altijd.
Er zit een kracht verborgen
in ieder Godd’lijk woord,
die onmiddelijk gaat werken
dáár waar het wordt gehoord.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


8 + 4 =