Willekeurige bemoediging
  • Een eenvoudige jongen 1.
    1.     Vandaag wil ik beginnen met het boek Daniël. Een interessant boek, een boek dat spreekt over trouw, standvastigheid en …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

11 oktober 2007

Er staat in Psalm 34:20 : Talrijk zijn de rampen van de rechtvaardige, maar uit die alle redt hem de Here. 

Er zijn weleens van die tijden dat er vanalles tegelijk in je leven gebeurt, herken je dat?
Maandag kreeg ik een telefoontje van mijn tweede dochter, Stefanie, die pas een kleine zoon gekregen heeft. Boaz is nu 3 maanden oud en Stefanie heeft na zijn geboorte een aantal malen verschrikkelijke pijnaanvallen gehad waarvoor ze onder doktersbehandeling is. Na een paar verkeerde diagnoses zijn ze er nu achter gekomen dat zij galstenen heeft. Er was al een foto gemaakt en twee weken terug was er een echo gemaakt waarvan ze afgelopen maandag de uitslag zou krijgen. In de nacht van zaterdag op zondag had ze ook weer zo’n aanval van nauwelijks uit te houden pijn. Nu was ze maandag voor de uitslag in het ziekenhuis geweest en ze vertelde dat ze morgen geopereerd moet worden. Tegenwoordig gebeurt dit met een kijkoperatie en dat is wel heel wat beter dan vroeger, maar het blijft toch een operatie. Ik zal er morgen naartoe gaan en dan blijven zolang dat nodig is. Dat was niet het enige, toen ik gisteravond uit het raam keek zag ik dat de auto voor de derde keer in korte tijd een lekke band had. Mijn broer is gekomen om hem te verwisselen en vandaag moet hij dan weggebracht worden om hem te laten repareren want ik ga niet graag op weg zonder reserveband donderdag. Of dat nog niet genoeg was viel enkele ogenblikken later mijn jongste dochter Joyce (19) van de trap. Ze had zich erg zeer gedaan en mijn oudste dochter die net naar ons onderweg was, is met haar naar de eerst hulppost geweest want onze auto had natuurlijk een lekke band en mijn broer was nog onderweg om hem te komen maken. Wat een toestand allemaal, en dan op zo’n moment moest ik aan die tekst denken en voelde me zeer rechtvaardig:-)))

Het is overigens wel mooi dat er gelijk achter die rampen vermeld staat dat de Here ons er uitredt. Dat geeft weer wat moed en troost.

Toch werd ik wel nieuwsgierig wat de bijbel dan zoal over “rechtvaardigen” zegt, dus ging ik op zoek. Er staat heel veel over rechtvaardigen geschreven in de bijbel en Ik vond een prachtige zin in Spreuken 27:12a : Als de rechtvaardigen juichen, is de heerlijkheid groot. Ook het verband tussen deze twee bijbelteksten is zo mooi, want talrijk mogen de rampen dan zijn, maar de rechtvaardige juicht omdát hij weet dat God uitredding geeft en Hij dóét dat ook! Psalm 5:13 : Want Gij zegent de rechtvaardige, o Here, Gij omgeeft hem met welbehagen als met een schild. Ook zo prachtig hè? Omgeven worden met een schild van welbehagen en welbehagen is: “plezier en genoegen”. De rechtvaardige zal omgeven worden door plezier en genoegen, maar er staat óók nog bij vermeld dat het als een “schild” is, en een schild is bedoeld om vijandelijke aanvallen af te slaan. Dus staat hier eigenlijk dat dit plezier en genoegen om je heen is en vijandelijke aanvallen kan weerstaan, het werkt dus als een bescherming. Als laatste wil ik aanhalen wat David schrijft in Psalm 37:25-26 : Jong ben ik geweest, ook ben ik oud geworden, maar een rechtvaardige heb ik niet verlaten gezien, noch zijn nageslacht zoekende brood; te allen tijde ontfermt hij zich en leent uit, en zijn nageslacht is tot een zegen. Prachtig vind ik dit, het is zo vertroostend en bemoedigend. Het is iets om vast te houden, en misschien vraag je je af: wie is er rechtvaardig? Mag ik mezelf een rechtvaardige noemen? Dan wil ik deze tekst nog noemen:

Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, en worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. 
Rom.3:23-24.
Als je het offer van de Here Jezus hebt aangenomen, dan mag je jezelf een rechtvaardige noemen en dan gelden al deze beloften en bemoedigingen voor jou. Dat is toch wel iets om blij van te worden hè? Oh ja, er schiet mij nu nóg een mooie tekst in gedachten en dat is 
Jac.5:16b : Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. Kijk, dat is óók goed om te weten, dat ons gebed een krachtig gebed is en dat het zéker zijn uitwerking zal hebben!

             DankUwel voor Uw genade
voor Uw dierbaar reddend bloed,
dankUwel voor Uw beloften
want zij geven mij weer moed.
DankUwel dat uit de rampen
Uw hand mij toch steeds weer redt,
gerechtvaardigd door Uw bloed
ligt er óók kracht in mijn gebed.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


4 + 9 =