Willekeurige bemoediging
  • 13 oktober 2006
    Psalm 51 is een boetpsalm, hij is door David geschreven nadat hij door de profeet Natan geconfonteerd was met het feit …
Recente reacties
Archief

CD: U bent er altijd

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

1 maart 2006

Terwijl ik de datum boven dit stukje schrijf moet ik lachen, mijn moeder had een product gekocht waarvan de houdbaarheidsdatum tot 30 februari was :-) Maar van welk jaar zou ik niet weten hoor, dat moet waarschijnlijk wel een héél erg schrikkeljaar zijn :-)

Er staat in Psalm 34:20 : Talrijk zijn de rampen van de rechtvaardige, maar uit die alle redt hem de Here. Aan de hand van deze tekst heb ik geconstateerd dat ik wel héél erg rechtvaardig moet zijn, want aan rampen geen gebrek momenteel.

Eerst was er kortgeleden de mededeling dat ze mijn uitkering korten (overigens is de Here groot en goed en Hij voorziet op wonderlijke wijze!!). Toen was vorige week urenlang de stroom uitgevallen waardoor ik ook een halve dag niets kon doen. Eergisteren had ik een computerstoring, elke keer als ik een paar regels geschreven had, blokkeerde de computer en dan na een aantal minuten sloot hij gewoon af, waardoor alles dan weer weg was. Ik heb van ’s morgens 6 tot 8 en van 9 tot 12 hier gezeten en iedere keer maar weer geprobeerd en het ging niet. Pas ’s avonds laat, nadat mijn broer er urenlang mee bezig geweest was, kon ik er weer wat mee. Maar daarom kon ik op de 27e dus geen stukje plaatsen. En gisteren toen ik ’s morgens naar beneden kwam was ik eerst verbaasd omdat het zo raar klonk toen ik van de trap de gang instapte. Ik keek naar beneden en zag dat heel de gang blank stond, grote plassen water stonden erop en de hele wc lag vol met water en de pot stroomde over. Tot overmaat van ramp trok mijn dochter net op dat moment boven in de badkamer de wc door en grote golven water stroomden toen óók nog es die gang in. Ik stond er echt bij te kijken van, wat moet ik nóú? Toen heb ik de woningbouwvereniging gebeld, die op dat moment, tot mijn verbazing, al de telefoon opnamen (7.52) en na enkele minuten stond de onderhoudsman hier al met een waterstofzuiger de gang te zuigen. Overigens was dat wel een goed ding want dat scheelde wel heel erg veel. Vervolgens heeft hij ook de wc+pot leeggezogen en een bedrijf gebeld die dan de leidingen door moesten komen spuiten. Het duurde nogal lang voordat die kwamen en intussen bleef ik maar kijken, het water rees, zakte weer, stond dan wéér tot bovenaan de rand, en zo ging dat maar door. Het echte probleem lag trouwens in de riolen, waarvan het waterniveau hoger ligt dan de afvoer van de huizen.

Maar goed, al deze dingen samen maken mij tot een rechtvaardige…..toch? Of niet? Het is overigens wel mooi dat er gelijk achter die rampen vermeld staat dat de Here ons er uitredt. Dat geeft weer wat moed en troost :-)

Toch werd ik wel nieuwsgierig wat de bijbel dan zoal over “rechtvaardigen” zegt, dus ging ik op zoek. Er staat heel veel over rechtvaardigen geschreven in de bijbel en Ik vond een prachtige zin in Spreuken 27:12a : Als de rechtvaardigen juichen, is de heerlijkheid groot. Ook het verband tussen deze twee bijbelteksten is zo mooi, want talrijk mogen de rampen dan zijn, maar de rechtvaardige juicht omdát hij weet dat God uitredding geeft en Hij dóét dat ook! Psalm 5:13 Want Gij zegent de rechtvaardige, o Here, Gij omgeeft hem met welbehagen als met een schild. Ook zo prachtig hè? Omgeven worden met een schild van welbehagen en welbehagen is: “plezier en genoegen”. De rechtvaardige zal omgeven worden door plezier en genoegen, maar er staat óók nog bij vermeld dat het als een “schild” is, en een schild is bedoeld om vijandelijke aanvallen af te slaan. Dus staat hier eigenlijk dat dit plezier en genoegen om je heen is en vijandelijke aanvallen kan weerstaan, het werkt dus als een bescherming. Als laatste wil ik aanhalen wat David schrijft in Psalm 37:25-26 : Jong ben ik geweest, ook ben ik oud geworden, maar een rechtvaardige heb ik niet verlaten gezien, noch zijn nageslacht zoekende brood; te allen tijde ontfermt hij zich en leent uit, en zijn nageslacht is tot een zegen. Prachtig vind ik dit, het is zo vertroostend en bemoedigend. Het is iets om vast te houden, en misschien vraag je je af: wie is er rechtvaardig? Mag ik mezelf een rechtvaardige noemen? Dan wil ik deze tekst nog noemen:

Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, en worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Rom.3:23-24. Als je het offer van de Here Jezus hebt aangenomen, dan mag je jezelf een rechtvaardige noemen en dan gelden al deze beloften en bemoedigingen voor jou. Dat is toch wel iets om blij van te worden hè? Oh ja, er schiet mij nu nóg een mooie tekst in gedachten en dat is Jac.5:16b : Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt. Kijk, dat is óók goed om te weten, dat ons gebed een krachtig gebed is en dat het zéker zijn uitwerking zal hebben!

DankUwel voor Uw genade
voor Uw dierbaar reddend bloed,
dankUwel voor Uw beloften
want zij geven mij weer moed.
DankUwel dat uit de rampen
Uw hand mij toch steeds weer redt,
gerechtvaardig door Uw bloed
ligt er óók kracht in mijn gebed.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail


6 + = 10